Edward Zajec. Orphics
   

12.09 – 11.10.2008

Edward Zajec. Orphics
   

12.09 – 11.10.2008

Info

wystawa projekcyjna

„Orphics” to powstający przez dwie dekady cykl animacji komputerowych – kompozycji graficznych inspirowanych muzyką. Prace stanowią interpretacje utworów wybitnych XX-wiecznych kompozytorów (Satie, Bartók, Ravel) w kategoriach formy i koloru, jednak nie w sensie animacji tradycyjnej, a na zasadzie systemowej transformacji.

Dzięki temu możliwe jest ustanowienie dokładnej zgodności pomiędzy elementami w czasie i przestrzeni: każda klatka kompozycji dokładnie obrazuje oba te wymiary dźwiękowej organizacji kolejnego taktu.

Upływ czasu ukazują w tych pracach nie zmieniające się pozycje obiektów, lecz zmiany w zależnościach między kolorami. Zależności opierają się na interwale zdefiniowanym przez cztery barwy podstawowe oraz na systemie gam, w których każdy ton kolorystyczny określa gamę, której charakter, nie będąc identycznym z charakterem tonu, bazuje jednak na tym kolorze. Płynność ruchu i improwizacja obrazowania ograniczone są na korzyść spójności i opanowania.

Cykl „Orphics” powstawał według spójnej muzyczno-graficznej zasady, jednak na zmieniającym się wraz z rozwojem technologii sprzęcie.

Częścią wystawy jest również praca „glAmor”, będąca wizualną odą do mocy, sprawiających że geometria porusza w nas zarówno to, co czysto zmysłowe i erotyczne, jak i to, co intelektualne i duchowe.

 

Prace

Orphics: Sonatine

5:00, 1994

Muzyka: Maurice Ravel, Sonatine, Temp de Minuet
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec

Informacje techniczne

Hardware: Mac II FX z kartą graficzną NuVista+ TrueVision
Software: Pascal, Macromind Director, Adobe Premiere

Orphics: Nocturne

4:40, 1995

Muzyka: Erik Satie, Premier Nocturne
Wykonanie: Ida Trebicka
Obraz: Edward Zajec

Informacje techniczne

Hardware: Mac II FX z kartą graficzną NuVista+ TrueVision
Software: Pascal, Infini-d, Adobe Premiere

Orphics: 5ieme Gnossienne

4:00, 1996

Muzyka: Erik Satie, 5ieme Gnossienne
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec

Informacje techniczne

Hardware: Mac II FX z kartą graficzną NuVista+ TrueVision
Software: Pascal, Infini-d, Adobe Premiere

Orphics 6.1

2:40, 1998

Muzyka: Bela Bartok: VIII. Bagatelle
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec

Informacje techniczne

Hardware: Power Macintosh 8100/110
Software: C, OpenGL, Electric Image, Adobe Premiere

Orphics 6.2

4:30, 2000

Muzyka: Claude Debussy ?La Fille aux Cheveux de Lin?
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec

Informacje techniczne

Hardware: Power Macintosh 8100/110
Software: C, OpenGL, Electric Image, Adobe After Effects

glAmor

6:20, 2004

Obraz i dźwięk: Edward Zajec

Informacje techniczne

Praca powstała w języku C i OpenGL na komputerze Mac G4.
Ścieżka dźwiękowa stworzona przy użyciu programu Digital Performer, nagrana przez autora na keyboardzie Yamaha PSR 500.
Produkcja i postprodukcja w programach Adobe After Effects i Final Cut Pro.

O artyście

EDWARD ZAJEC – urodzony we włoskim Trieście w 1938 r. artysta medialny, pionier i klasyk sztuki komputerowej oraz twórca filmów, którego realizacje zajmują istotną pozycję w dziedzinie kina abstrakcyjnego.
W 1966 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Lublianie, a w 1968 roku uzyskał dyplom MFA na Ohio University w Athens. Obecnie wykłada sztukę komputerową na Wydziale Transmediów Uniwersytetu w Syracuse, gdzie w 1980 r. stworzył w pierwszy w stanie Nowy Jork program nauczania Grafika Komputerowa w Sztukach Pięknych, przekształcony następnie w 1982 r. w kierunek uniwersytecki.
Z komputerami zaczął pracować w 1968 roku na Carleton College w Northfield w stanie Minnesota, tworząc szereg projektów interaktywnych, cyfrowych realizacji filmowych i generowanych komputerowo animacji.

Od czasu, gdy po raz pierwszy brał udział w międzynarodowych wydarzeniach prezentujących sztukę elektroniczną, takich jak SIGGRAPH, Ars Electronica czy ISEA, Zajec utrwalił swoją pozycję innowatora w dziedzinie filmu abstrakcyjnego.

Poczynając od poetyckich seryjnych prac poświęconych kolorowi, przez eksperymentalne realizacje oparte na notacjach muzycznych, tematyczne i fraktalowe eseje wizualne, aż po strukturalistyczne metamorfozy kolorystyczne, prace Zajeca ukazują nowe formy ekspresji rozwijających się w czasie, kolorystycznych i formalnych kompozycji.

Po tym, jak w połowie lat 90. Zajec ponownie zajął się pracami interaktywnymi i internetowymi, ostatnio wszedł na nową ścieżkę swojej praktyki artystycznej, realizując zmieniające się w czasie kompozycje kolorystyczne, które następnie interpretuje muzycznie opracowując własne partytury dźwiękowe.

Kontynuuje również rozpoczęte w 1972 roku prace nad interaktywnymi wizualnymi dialogami ?Informatrix?, obecnie we współpracy z Jae Oh z Wydziału Inżynierii Elektronicznej i Nauk Komputerowych, w których interakcja oparta jest na zasadach ewolucyjnych (algorytmy genetyczne).
Mieszka i pracuje w Syracuse w stanie Nowy Jork.