CYJANOMETR. POMNIK NIEBIESKOŚCI NIEBA
   

MARTIN BRICELJ BARAGA
instalacja w przestrzeni publiczej
ul. Joliot–Curie 12

fot. Mirek Koch

fot. Mirek Koch

fot. Mirek Koch

fot. Mirek Koch

fot. Mirek Koch

fot. Mirek Koch

CYJANOMETR. POMNIK NIEBIESKOŚCI NIEBA
   

MARTIN BRICELJ BARAGA
instalacja w przestrzeni publiczej
ul. Joliot–Curie 12

KOPRODUKCJA

WSPARCIE FINANSOWE

Info

Cyjanometr, którego autorem jest Martin Bricelj Baraga, to pomnik niebieskości nieba. Inspiracją dla autora było oryginalne urządzenie wynalezione przez Horacego Benedykta de Saussure’a, szwajcarskiego fizyka i badacza przyrody Alp. Stworzony przez niego okrąg, na którym umieszczone są różne odcienie niebieskiego, stanowi główną część pomnika, która kieruje nasz wzrok ku niebu.

Cyjanometr to pomnik, a zarazem oprogramowanie open source, które regularnie gromadzi obrazy nieba. Zdjęcia trafiają na stronę internetową, gdzie przyporządkowywane są odpowiednim odcieniom niebieskiego na kolistej skali de Saussure’a. Internetowa strona Cyjanometru gromadzi również dane na temat jakości powietrza, tworząc w ten sposób internetowe archiwum oraz retrospektywny kalendarz, który służy do pomiaru i dokumentowania zmian zachodzących w naszym środowisku.

W świecie opartym na chmurze jedyne chmury, które naprawdę coś znaczą to te, które widzimy na niebie.

„Cyjanometr” jest najnowszą instalacją z cyklu „nonumentów” – serii futurystycznych, fantastyczno-naukowych, utopijnych instalacji Baragi w przestrzeni publicznej. Pierwszy cyjanometr stoi przy jednej z głównych ulic Lublany, zielonej stolicy Europy 2016 – Slovenskiej.

Instalacja jest częścią programu Biennale WRO 2017 DRAFT SYSTEMS, w ramach którego „Cyjanometr” otrzymał Nagrodę Krytyków i Wydawców Prasy Artystycznej.

Więcej o projekcie: TUTAJ

Martin Bricelj Baraga (SI), artysta i kurator. Jego projekty, przyjmujące najczęściej formę wielkoformatowych instalacji w przestrzeni publicznej, badają relacje między człowiekiem a maszyną, a także społeczne aspekty współczesnej kultury popularnej i polityczne wymiary rzeczywistości zapośredniczonej. Często pracuje ze światłem i dźwiękiem jako środkiem stymulującym naszą percepcję. Współpracował z uznanymi artystami dźwiękowymi, takimi jak Olaf Bender, Plaid, Vector Lovers. Jego prace były prezentowane w galeriach na całym świecie, m.in. ICA w Londynie, Sonar w Barcelonie, Columbia University w Nowym Jorku, FACT w Liverpoolu, Kinetica ArtFair, Centro Cultural Recoleta w Buenos Aires, Kunsthaus w Grazu, Kaapelithas w Helsinkach, Muzea Quartier w Wiedniu, GLOW w Eindhoven, a także były cytowane w Wired, boingboing.net, Pecha Kucha, the New York Art magazine, Harper Collins, El Pais, Actar, Mladina.

Jeden z jego ostatnich projektów, „DarkStar”, zdobył główną nagrodę na festiwalu GLOWNEXT; na wystawie w Eindhoven odwiedziło go ponad 400 tysięcy widzów. Inny jego projekt, „Everlandia”, był jedną z najczęściej odwiedzanych wystaw w ICA London i znalazł się wśród pięciu największych wydarzeń w Wielkiej Brytanii według dziennika The Times.

Baraga jest dyrektorem MoTA – Museum of Transitory Art i założycielem festiwalu SONICA w Lublanie.

JAK DOTRZEĆ?

Pełny ekranOtwórz w nowym oknie

CYJANOSPACER

Rusz na spacer, trop niebieskości na trasie z WRO do „Cyjanometru”, dowiedz się kilku ciekawostek dotyczących barwy niebieskiej, a na koniec sprawdź, jak działa instalacja. Spacer ma charakter swobodny, nie musisz podążać konkretną trasą. Zajmie ci około 30 minut. Myślisz czasem o niebieskich migdałach?

 

Przygotowanie: Magdalena Kreis, Agnieszka Kraszewska

Dalsze losy Cyjanometru

W świecie bazującym na chmurze jedyne chmury, które naprawdę mają znaczenie, to te, które widzimy na niebie.

W lipcu 2022 roku dwa z Cyjanometrów Martina Bricelja Baragi zostaną zainstalowane w Muzeum Zbiorów Technicznych w Dreźnie oraz w pobliżu Jeziora Genewskiego przed Muzeum Historii Nauki w Genewie.

Są to trzeci i czwarty egzemplarz wielokrotnie nagradzanej instalacji Cyjanometr, która otworzyła Ljubljanę – Zieloną Stolicę Europy 2016 i zdobyła nagrodę krytyków i redaktorów czasopism artystycznych na WRO 2017, jednym z największych europejskich biennale sztuki mediów.

Oba wernisaże odbędą się w ramach ogólnoeuropejskich projektów Noc Nauki (Nuit de la Science) i Europejska Noc Muzeów.

Otwarcie w Dreźnie: 2 lipca 2022 r. o godz. 18:00, Muzeum Zbiorów Technicznych, Junghansstraße 1-3 (wejście Schandauer Straße), w ramach wystawy „Magic Machines” organizowanej przez Netzwerk Medienkunst Dresden. Odsłonięciu Cyanometru towarzyszyć będzie rozmowa artystyczna z Agnieszką Kubicką-Dzieduszycką i Martinem Briceljem Baragą.

Otwarcie w Genewie: 9 lipca 2022 r. o godz. 19:00, Muzeum Historii Nauki, 128 Rue du Lausanne, Parc du Perle du Lac, Genewa, Szwajcaria.