Info
Vernissage 12th SEP 2008, 6:30 pm :: Exhibition 13th SEP 2008 – 11th OCT 2008
Born in Trieste, Italy in 1938, the Syracuse-based visual artist and filmmaker, Zajec is a Computer Art pioneer and has also been an important presence in abstract cinema for over two decades.
He studied at the Academy of Fine Arts in Ljubljana (diploma 1966) and at Ohio University at Athens (MFA 1968). He is currently Professor of Computer Art at the Transmedia Department at Syracuse University, where he instituted the Computer Graphics for the Fine Arts curriculum in 1980, and established the first Graduate Computer Graphics for the Fine Arts program in the state of New York in 1982.
He began working with computers at Carleton College, Northfield, Minnesota, in 1968, and has produced numerous computer graphics works, interactive projects and digital films that have traveled the world. Since his initial participation in the by now well known ” SIGGRAPH, Ars Electronica and ISEA”, international electronic art venues that developed during the mid 70s and early 80s, Zajec has proven to be an innovator in the area of abstract cinema. Beginning with poetic color-series works, progressing to experimental, musical-score based works, thematic and fractal visual essays, and structural color metamorphoses, Zajec?s works highlight new forms of expression for time-based color and form composition. After a mid 90s return to interactive and internet-based work, Zajec has lately reconditioned his artistic practice by producing time-variant color compositions that he then interprets musically by developing his own sound scores. He also continues to develop, his work in interactive visual dialogues ?Informatrix?, started in 1972, now in collaboration with Jae Oh from the EECS depatment, where the interactive exchange is now based on evolutionary principles (genetic algorithms). In 2007 he was the subject of a personal retrospective at the International Centre for Graphic Arts in Ljubljana, Slovenia. His recent work includes glAmor (SIGGRAPH 2004, Los Angeles, WRO 2005, Wroclaw, Pionniers de l?Hybridation 2006, Cinematheque Francaise, Paris), and Informatrix III (with Jae Oh, Ljubljana 2008).
Works
(PL)
Orphics: Sonatine
5:00, 1994
Muzyka: Maurice Ravel, Sonatine, Temp de Minuet
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec
Informacje techniczne
Hardware: Mac II FX z kartą graficzną NuVista+ TrueVision
Software: Pascal, Macromind Director, Adobe Premiere
Orphics: Nocturne
4:40, 1995
Muzyka: Erik Satie, Premier Nocturne
Wykonanie: Ida Trebicka
Obraz: Edward Zajec
Informacje techniczne
Hardware: Mac II FX z kartą graficzną NuVista+ TrueVision
Software: Pascal, Infini-d, Adobe Premiere
Orphics: 5ieme Gnossienne
4:00, 1996
Muzyka: Erik Satie, 5ieme Gnossienne
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec
Informacje techniczne
Hardware: Mac II FX z kartą graficzną NuVista+ TrueVision
Software: Pascal, Infini-d, Adobe Premiere
Orphics 6.1
2:40, 1998
Muzyka: Bela Bartok: VIII. Bagatelle
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec
Informacje techniczne
Hardware: Power Macintosh 8100/110
Software: C, OpenGL, Electric Image, Adobe Premiere
Orphics 6.2
4:30, 2000
Muzyka: Claude Debussy ?La Fille aux Cheveux de Lin?
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec
Informacje techniczne
Hardware: Power Macintosh 8100/110
Software: C, OpenGL, Electric Image, Adobe After Effects
glAmor
6:20, 2004
Obraz i dźwięk: Edward Zajec
Informacje techniczne
Praca powstała w języku C i OpenGL na komputerze Mac G4.
Ścieżka dźwiękowa stworzona przy użyciu programu Digital Performer, nagrana przez autora na keyboardzie Yamaha PSR 500.
Produkcja i postprodukcja w programach Adobe After Effects i Final Cut Pro.
About the artist
(PL) EDWARD ZAJEC – urodzony we włoskim Trieście w 1938 r. artysta medialny, pionier i klasyk sztuki komputerowej oraz twórca filmów, którego realizacje zajmują istotną pozycję w dziedzinie kina abstrakcyjnego.
W 1966 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Lublianie, a w 1968 roku uzyskał dyplom MFA na Ohio University w Athens. Obecnie wykłada sztukę komputerową na Wydziale Transmediów Uniwersytetu w Syracuse, gdzie w 1980 r. stworzył w pierwszy w stanie Nowy Jork program nauczania Grafika Komputerowa w Sztukach Pięknych, przekształcony następnie w 1982 r. w kierunek uniwersytecki.
Z komputerami zaczął pracować w 1968 roku na Carleton College w Northfield w stanie Minnesota, tworząc szereg projektów interaktywnych, cyfrowych realizacji filmowych i generowanych komputerowo animacji.
Od czasu, gdy po raz pierwszy brał udział w międzynarodowych wydarzeniach prezentujących sztukę elektroniczną, takich jak SIGGRAPH, Ars Electronica czy ISEA, Zajec utrwalił swoją pozycję innowatora w dziedzinie filmu abstrakcyjnego.
Poczynając od poetyckich seryjnych prac poświęconych kolorowi, przez eksperymentalne realizacje oparte na notacjach muzycznych, tematyczne i fraktalowe eseje wizualne, aż po strukturalistyczne metamorfozy kolorystyczne, prace Zajeca ukazują nowe formy ekspresji rozwijających się w czasie, kolorystycznych i formalnych kompozycji.
Po tym, jak w połowie lat 90. Zajec ponownie zajął się pracami interaktywnymi i internetowymi, ostatnio wszedł na nową ścieżkę swojej praktyki artystycznej, realizując zmieniające się w czasie kompozycje kolorystyczne, które następnie interpretuje muzycznie opracowując własne partytury dźwiękowe.
Kontynuuje również rozpoczęte w 1972 roku prace nad interaktywnymi wizualnymi dialogami ?Informatrix?, obecnie we współpracy z Jae Oh z Wydziału Inżynierii Elektronicznej i Nauk Komputerowych, w których interakcja oparta jest na zasadach ewolucyjnych (algorytmy genetyczne).
Mieszka i pracuje w Syracuse w stanie Nowy Jork.