(PL) Prace
(PL)
Orphics: Sonatine
5:00, 1994
Muzyka: Maurice Ravel, Sonatine, Temp de Minuet
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec
Informacje techniczne
Hardware: Mac II FX z kartą graficzną NuVista+ TrueVision
Software: Pascal, Macromind Director, Adobe Premiere
Orphics: Nocturne
4:40, 1995
Muzyka: Erik Satie, Premier Nocturne
Wykonanie: Ida Trebicka
Obraz: Edward Zajec
Informacje techniczne
Hardware: Mac II FX z kartą graficzną NuVista+ TrueVision
Software: Pascal, Infini-d, Adobe Premiere
Orphics: 5ieme Gnossienne
4:00, 1996
Muzyka: Erik Satie, 5ieme Gnossienne
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec
Informacje techniczne
Hardware: Mac II FX z kartą graficzną NuVista+ TrueVision
Software: Pascal, Infini-d, Adobe Premiere
Orphics 6.1
2:40, 1998
Muzyka: Bela Bartok: VIII. Bagatelle
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec
Informacje techniczne
Hardware: Power Macintosh 8100/110
Software: C, OpenGL, Electric Image, Adobe Premiere
Orphics 6.2
4:30, 2000
Muzyka: Claude Debussy ?La Fille aux Cheveux de Lin?
Wykonanie: Aleksander Rojc
Obraz: Edward Zajec
Informacje techniczne
Hardware: Power Macintosh 8100/110
Software: C, OpenGL, Electric Image, Adobe After Effects
glAmor
6:20, 2004
Obraz i dźwięk: Edward Zajec
Informacje techniczne
Praca powstała w języku C i OpenGL na komputerze Mac G4.
Ścieżka dźwiękowa stworzona przy użyciu programu Digital Performer, nagrana przez autora na keyboardzie Yamaha PSR 500.
Produkcja i postprodukcja w programach Adobe After Effects i Final Cut Pro.
(PL) O artyście
(PL) EDWARD ZAJEC – urodzony we włoskim Trieście w 1938 r. artysta medialny, pionier i klasyk sztuki komputerowej oraz twórca filmów, którego realizacje zajmują istotną pozycję w dziedzinie kina abstrakcyjnego.
W 1966 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Lublianie, a w 1968 roku uzyskał dyplom MFA na Ohio University w Athens. Obecnie wykłada sztukę komputerową na Wydziale Transmediów Uniwersytetu w Syracuse, gdzie w 1980 r. stworzył w pierwszy w stanie Nowy Jork program nauczania Grafika Komputerowa w Sztukach Pięknych, przekształcony następnie w 1982 r. w kierunek uniwersytecki.
Z komputerami zaczął pracować w 1968 roku na Carleton College w Northfield w stanie Minnesota, tworząc szereg projektów interaktywnych, cyfrowych realizacji filmowych i generowanych komputerowo animacji.
Od czasu, gdy po raz pierwszy brał udział w międzynarodowych wydarzeniach prezentujących sztukę elektroniczną, takich jak SIGGRAPH, Ars Electronica czy ISEA, Zajec utrwalił swoją pozycję innowatora w dziedzinie filmu abstrakcyjnego.
Poczynając od poetyckich seryjnych prac poświęconych kolorowi, przez eksperymentalne realizacje oparte na notacjach muzycznych, tematyczne i fraktalowe eseje wizualne, aż po strukturalistyczne metamorfozy kolorystyczne, prace Zajeca ukazują nowe formy ekspresji rozwijających się w czasie, kolorystycznych i formalnych kompozycji.
Po tym, jak w połowie lat 90. Zajec ponownie zajął się pracami interaktywnymi i internetowymi, ostatnio wszedł na nową ścieżkę swojej praktyki artystycznej, realizując zmieniające się w czasie kompozycje kolorystyczne, które następnie interpretuje muzycznie opracowując własne partytury dźwiękowe.
Kontynuuje również rozpoczęte w 1972 roku prace nad interaktywnymi wizualnymi dialogami ?Informatrix?, obecnie we współpracy z Jae Oh z Wydziału Inżynierii Elektronicznej i Nauk Komputerowych, w których interakcja oparta jest na zasadach ewolucyjnych (algorytmy genetyczne).
Mieszka i pracuje w Syracuse w stanie Nowy Jork.