(PL) O wystawie
(PL) Fakt wykorzystywania przeze mnie głosu biologii tylko pozornie może zdać się czymś frywolnym. W istocie ta aktywność powoduje zaistnienie tego, co niewidzialne i uwypukla to, czego jeszcze nie pokazano. Słowo culture zarówno w języku angielskim jak i francuskim oznacza również hodowlę, uprawę. Moją pracę można zatem odczytać jako wielopłaszczyznową metaforę zarówno futurystycznej hodowli-utopii, perfekcyjnej uprawy-doskonałości, i międzygatunkowej kultury wspólnoty. I, co najciekawsze, nie ja jestem jej autorem, a już na pewno nie jedynym. […] najbardziej interesującym dla mnie spojrzeniem na to, co wspólnie robimy, jest pozbawione jakichkolwiek metafor i interpretacji, bezpośrednie odebranie tej pracy. To jest (jednocześnie) tylko i dokładnie, to co widzimy, nic więcej. Poza inkubatorami wypełnionymi starannie zaprojektowanymi instalacjami z rur, węży i naczyń laboratoryjnych, w których żyją i rozmnażają się mrówki, niczym więcej ta praca nie jest, jak tylko moją i moich mrówek współcodziennością. Interpretacje i metafory z upływem czasu przestawały być istotne i przerodziły się niejako w model rodzinny, przestały być w ogóle znaczące. Mimo swojej wyrazistości i bezprecedensowej mocy zaczęły blednąć w obliczu symbiotyczności i bezkompromisowości tego, co wspólnie tworzymy. W tym, co robimy, bezsprzecznie nie ma kompromisów i każde z nas, dany superorganizm i ja, osobno nic nie znaczymy i wręcz nie istniejemy bez siebie nawzajem jako dzieło.
Jarosław Czarnecki
(PL) Prace
(PL) Symbiotyczność Tworzenia składa się z 3 części:
– Rekonstrukcja nie-ludzkiej kultury – w czterech połączonych se sobą arteriami inkubatorach rozwija się kultura mrówek farmerek, hodujących grzybnię, która jest im niezbędna do życia.
– Królestwo współcodzienności – inkubator, na razie pojedynczy, w którym rozwija się królestwo mrówek tkaczek, agresywnych i polujących, tkających swe siedziby pomiędzy liśćmi w koronie drzewa.
– Walka podziemna – gablota ukazująca poprzednie cztery nieudane próby założenia królestwa mrówek i podejmująca tym samym zarówno kwestię walki o przetrwanie w naturze, jak i etycznej odpowiedzialności twórcy za swoje dzieło.