NA SREBRNYM GLOBIE (I) – dla Zygmunta Rytki
   

dar Fundacji WRO dla Fundacji In Situ
od lipca 2017 – stała prezentacja w Międzynarodowym Laboratorium Kultury
Sokołowsko

NA SREBRNYM GLOBIE (I) – dla Zygmunta Rytki
   

dar Fundacji WRO dla Fundacji In Situ
od lipca 2017 – stała prezentacja w Międzynarodowym Laboratorium Kultury
Sokołowsko

Info

Na srebrnym globie (I) to instalacja zrealizowana przez WROcenter Group – Piotra Krajewskiego we współpracy z Bartkiem Korzeniowskim (2012), Michałem Michałczakiem (2017), Jerzym Szotą (2017). W 2017 roku została podarowana do kolekcji Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ przez Fundację WRO Centrum Sztuki Mediów.

Oficjalne przekazanie pracy odbyło się 22 lipca 2017 roku w ramach 7. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Efemerycznej Konteksty 2017. Instalacja będzie prezentowana jako element stałej ekspozycji w Międzynarodowym Laboratorium Kultury w Sokołowsku (ul. Różana 2).

 

Instalacja inspirowana fotografiami Zygmunta Rytki, który wykonał serię zdjęć, utrwalających transmisję z lądowania pierwszego człowieka na Księżycu, wykorzystująca także fragment tej transmisji – współcześnie krążący w internecie jako fakt kulturowy. Odnosi się do cywilizacyjnych wyobrażeń XX wieku, aspiracji ludzkości w dążeniu do „podboju kosmosu” i historii telewizji jako fenomenu materialnego i kulturowego.

W instalacji wykorzystane zostały:

– fotografie Zygmunta Rytki, wykonane w nocy z 20 na 21 lipca 1969 roku, przedstawiające pierwszego człowieka na Księżycu i planszę o treści „Zakończyliśmy transmisję z Księżyca”, wyemitowaną przez Telewizję Polską po zakończeniu transmisji;

– pobrany z YouTube’a filmik, ukazujący amerykańskiego astronautę Neila Armstronga podczas pierwszego spaceru po powierzchni Księżyca, słyszymy też jego głos i śpiew: to fragment transmisji telewizyjnej, która w 1969 roku była „kosmicznym” zjawiskiem medialnym, a obecnie jest historycznym zapisem kulturowym zdeponowanym w internecie;

– sekwencja białego szumu, charakterystycznego dla niemodulowanego sygnału telewizyjnego, jednego z pierwszych zjawisk technicznych ukazujących naturę chaosu.

Do projekcji obrazów z Księżyca użyto powierzchni kineskopu oryginalnego telewizora z przełomu lat 60. i 70., zwanego, ze względu na emitowaną charakterystyczną poświatę, „srebrnym ekranem”. Podobnie jak Księżyc, wypukła powierzchnia srebrnego ekranu odbija światło i kształtowane nim wizje.