Info
Program projekcyjny Cracks of Reality z jednej strony ironicznie ukazuje optymizm, z jakim rozwijamy ciągle nowe technologie, służące budowie nowego systemu władzy i zysków – choćby tych płynących z wyścigu ku nowym rodzajom uzbrojenia, a z drugiej stara się spojrzeć na nowe zjawisko, jakim jest era chaosu informatycznego, analogiczne do zjawiska zaniku aury w erze mechanicznej reprodukcji.
Kłujący ból, nieprzyjemny zapach, delikatność tekstury, szaleństwo spoconego tłumu, odczucie skóry spalonej słońcem – tych wrażeń nie da się odebrać jako prawdziwych, kiedy są zapośredniczone przez monitor, nawet jeżeli płynące z niego treści są w stanie zaoferować nam symulację każdej z możliwych emocji. A jednak jesteśmy otoczeni tego rodzaju pseudo-zmysłowymi wrażeniami. Około 20 lat temu internet wydawał się być krainą wolności, od niedawna wiadomo już jednak, że zmienił się w rodzaj hegemonistycznego świata. Dzisiaj chaos panujący w świecie internetu rośnie wraz z powodzią nowych danych, przypominając rodzaj innego, naturalnego środowiska życia dla człowieka.
Wrażenie paradoksu i pustki wzmagają się, podobnie jak zwiększa się przepasć między rzeczywistością realną a tą, kreowaną przez dane. W konsekwencji pęknięciu uległo nasze odczuwanie rzeczywistości. Na początku XX wieku Walter Benjamin stwierdził zanik aury otaczającej dzieło sztuki w czasach mechanicznej reprodukcji. Ciekawe, co powiedziałby dzisiaj o współczesnej erze internetu?
kurator: Junya Yamamine
pokaz w Centrum Sztuki WRO
program:
Akihiko Taniguchi, Holly Herndon – Chorus
Masashi Yokota, Kioku Zenkei
Michiko Tsuda, She Would Come Back There to See Her Again on the Following Day #1
Michiko Tsuda, Occupants and King in the Configuration Forest – Defective Formal Logic #1
Shota Yamauchi, FLYING BREAD
Eriko Sonoda, Space is the Place
Noriko Koshida, on the shore of the desk
Noriko Koshida, something in the spiral world
OPISY PRAC
NIEBAWEM!