Czekając na cargo
   

VR/obiekt, 2020

Czekając na cargo
   

VR/obiekt, 2020

Info

Zagrzebane w piaskowej – a więc krzemowej – mini-wydmie, stanowczo nieubieralne, okulary VR odtwarzające wypowiedź generała Xu Yan, wykładowcy PLA National Defence University (中国人民解放军国防大学), komentującą rodzące się protesty w Hong Kongu (15 czerewca 2019).

W świecie sztuki związanej z nowymi technologiami AR/VR to odpowiednik architektury i filmu – emblematyczne medium, postrzegane jako maniferstacja technologicznego zaawansowania, interpretowalne w kategoriach komercyjnej rozrywki i politycznej frazeologii postępu.

Według Jarona Laniera, twórcy terminu VR, AR/VR miało być przede wszystkim komunikacyjnym wzmacniaczem oraz katalizatorem połączenia filmu, muzyki i programowania w nową jakość w obrębie sztuki mediów. Kolejne iteracje technologii AR/VR redukowały masę nakładanej na głowę aparatury, nieodmiennie jednak pozostając na deklaratywnej szpicy postępu i tak definiując ścieżki potencjalnego rozwoju, by uzasadnić zapotrzebowanie na wydajniejszy krzem, instytucjonalną nadbudowę (jak w przypadku infrastruktury Cave, wyrastającej z ducha kultury mainframe’u), finansowe nakłady.