Info
Kat Austen (DE/UK) jest człowiekiem. W swojej praktyce artystycznej podejmuje kwestie środowiska naturalnego. Łączy różne dziedziny sztuki z nowymi mediami tworząc rzeźbiarskie instalacje, performanse i prace partycypacyjne. Jej działania artystyczne opierają się na badaniach naukowych i teorii, mając na celu poszukiwanie drogi ku przyszłości bardziej sprawiedliwej społecznie i ekologicznie.
Pracuje w studiu w Berlinie, przebywa na rezydencji artystycznej na Wydziale Matematyki i Fizyki University College London, wykłada na UCL Arts and Sciences. Jest członkinią bkk, London Creative Network oraz współzałożycielką berlińskiego kolektywu DIY Hack the Panke.
Jej badania terenowe do projektu The Matter of the Soul objęły wyprawę wokół Archipelagu Arktycznego w ramach programu Artist in the Arctic 2017 dla Towarzystwa Przyjaciół Instytutu Badawczego Scotta Polara Uniwersytetu w Cambridge. Pracę nad tym projektem kontynuowała w 2018 roku jako wybrana jako Cultural Fellow in Art and Science w Instytucie Kultury Uniwersytetu w Leeds. Austen brała udział w wielu międzynarodowych rezydencjach, między innymi w NYU Shanghai, ArtOxygen Mumbai, LAStheatre, projekcie Clipperton i Utter! Spoken word w Edynburgu.
Dzieła Austen znajdują się w prywatnych kolekcjach na całym świecie, były wystawiane w wielu miejscach, między innymi w Bonhams Art Gallery w Londynie, The Polar Museum w Cambridge i w Kuehlhaus w Berlinie. Ze swoimi performansami występowała na całym świecie, w tym w Opera North w Leeds, na festiwalu Fusion w Berlinie oraz w Headlands Center for the Arts w San Francisco.
STRANGER TO THE TREES
OBEJRZYJ ZAPOWIEDŹ Z SIERPNIA 2020
Każdy element tego, co nazywamy naszym środowiskiem niezaprzeczalnie zawiera plastik. Niedawno ujawniono obecność plastiku na obrzeżach ludzkiego zasięgu: na dnie Rowu Mariańskiego, w deszczu, chmurach i atmosferze.
Podczas gdy zanieczyszczenie plastikiem pogarsza jakość ekosystemu, tworzywa sztuczne utrzymują dwutlenek węgla i metan z dala od atmosfery. Ale czy ten “pochłaniacz” dwutlenku węgla – wcielenie procesów przemysłowych, które przyczyniają się do kryzysu klimatycznego, jest konkurencją, czy sprzymierzeńcem lasów? W jakim procesie mogą się połączyć?
Dr Kat Austen podczas rezydencji we WRO będzie kontynuować swoje badania w temacie mikroplastiku i kryzysu klimatycznego w kontekście artystycznym.
Te tematy będą zgłębiane przez artystkę za pomocą technik analizy chemicznej, rozwijanych wcześniej w celu obserwowania mikroplastiku w wodzie i glebie, przy użyciu narzędzi laboratoryjnych specjalnie przystosowanych przez Austen do generowania dźwięków podczas mierzenia właściwości chemicznych.
Stranger to the trees bada zasięg wpływu antropocenu i formie dzieła sztuki przedstawia współistnienie mikroplastiku i lasów jako „pochłaniaczy” dwutlenku węgla.
Przyjrzę się dynamice mikroplastiku w atmosferze i jego konsekwentnemu rozprzestrzenieniu nad ziemią w kontekście kryzysu klimatycznego. Przeprowadzę eksperymenty z plastikiem i drzewami, badając procesy wzajemnego łączenia lub odrzucania ich materii, biorąc pod uwagę możliwość ich komplementarności i współistnienia. Rezultatem będzie nowa medialna instalacja artystyczna.