Info
REVERSO to postulat spojrzenia na nowe zjawiska w sztuce od prześwitującej, ostatnio mocniej widzialnej, spodniej strony – czyli rewersu odwróconej nagle sytuacji, ale i przyrząd ratujący życie wspinaczy w momencie nagłego oderwania się od skały, pozwalający zamienić nieuchronny upadek w kontrolowany zjazd.
Jeśli odkrywanie w XX wieku cyberprzestrzeni jako obszaru społecznego porównać do wielkich odkryć geograficznych, to upowszechnienie i zagospodarowanie internetu XXI wieku przebiega według logiki kolonialnej, wraz z jej wzorcami narzucanej lokalności, akceptowanej, o ile poddaje się imperialnej globalności. Nowe relacje, jeśli mogą powstać i jeśli mają coś zmienić – w swoich przebiegach, w podejściu do podmiotowości, sprawczości, produkcji wartościowej wiedzy, swobodnej kreacji i sprawiedliwej przestrzeni wolności – wymagają procesu analogicznego do tego, jaki zainicjowały teorie postkolonialne.
Jako Biennale Sztuki Mediów, organizowane od czasu transformacji dwudzielnego obrazu świata w 1989, trudno, byśmy nie widzieli konieczności uczestnictwa i reprezentacji przełomu, jaki dokonuje się aktualnie. Odchodzimy od idei budowania znaczenia poprzez nieustanny wzrost: zdobywanego budżetu, przyrostu publiczności, liczby prezentowanych dzieł, uczestniczących artystów, ilości miejsc, wywieranego printu środowiskowego. Szukamy jakościowej drogi i re-definicji rozwoju: postulujemy REVERSO.
Zmiany techniczne już się utrwaliły, obszary podboju nie tylko zostały nakreślone, ale i opanowane. Powrót nie jest możliwy, chyba że nastąpi on skutkiem upadku; negacja technologii nie przyniesie zmiany, ale nacisk na zmianę jest konieczny. Używanie i rozwój techniki nie może być kontynuacją niszczenia globu, ale też nowa ekologia nie powstanie tylko z nawoływania do powrotu do natury. Podobnie, nie ma powrotu do początków sztuki mediów, ale jest czas na przeanalizowanie problemów i przyjętych rozwiązań. Takiego samego namysłu wymaga powiązanie zmian z przemianami kultury. Stąd postulat REVERSO. Zmiana wymaga rewizji stanu rzeczy, wnikliwości i wrażliwości – zbadania podszewki, wewnętrznej strony. To zadanie sztuki mediów; jej szansa działania przez wartości sztuki, przez specyficzne dla niej i nieoczywiste relacje jakie może wykreować, w poszukiwaniu nie jednego rozwiązania, ale wielości wizji, założeń i praktyk.
wyniki otwartego naboru
Ogłaszamy listę artystek i artystów, których prace wybraliśmy ze zgłoszeń nadesłanych z całego świata w odpowiedzi na nasz open call. Gratulujemy.
Z wszystkimi będziemy się kontaktować indywidualnie w najbliższym czasie. Przed nami wspólna praca nad programem.
Zgodnie z planem, dni otwarcia 19. Biennale Sztuki Mediów WRO 2021 REVERSO przewidujemy na 12-15 maja. Spodziewając się występowania różnych możliwych ograniczeń związanych z pandemią, zarówno w Polsce jak i w krajach pochodzenia artystów, przewidujemy, iż całość programu będziemy realizować sukcesywnie do końca 2021 roku.
Tatsuru Arai (DE) / Kat Austen (DE/UK) / Sharon Azagi (IL) / Adam Basanta (CA) / Joacélio Batista (BR) / Nikodem Biegowski (PL), Mikołaj Torz (PL) / Anna Bielawska (PL) / Marcos Bonisson (BR), Khalil Charif (BR) / Persijn Broersen (NL), Margit Lukacs (NL) / Nicolas Carrier (FR), Marie Ouazzani (FR) / Úrsula San Cristóbal (CL) / André Damião (BR) / Gil Delindro (PT) / Ozgur Demirci (TR) / disnovation.org: Maria Roszkowska (PL), Nicolas Maigret (FR) / Tomasz Domański (PL) / Charlotte Eifler (DE) / Karin Ferrari (IT), Bernhard Garnicnig (AT), Peter Moosgaard (AT) / Francesca Fini (IT) / Elvin Flamingo (PL), Jowita Nowakowska-Gołacka (PL), Łukasz Pindor (PL) / Amalia Foka (GR) / Chloé Galibert-Laîné (FR) / Marta Giec (PL) / Wojciech Gilewicz (PL) / Dimitris Gkikas (GR) / Niklas Goldbach (DE) / Rodrigo Gomes (PT) / Jérémy Griffaud (FR) / Ben Grosser (US) / Laura Grudniewska (PL) / Krystian Grzywacz (PL) / Kurt d’Haeseleer (BE), Frank Vigroux (FR) / Darsha Hewitt (CA) / Hui Ye (CN/AT) / The Internet of Dead Things Institute: Benjamin Gaulon (FR), Jerôme Saint-Clair (FR) / Aleksander Janicki (PL) / Kazuhiro Jo (JP) / Matt Kenyon (US) / Matthew de Kersaint Giraudeau (GB) / Eline Kersten (NL) / Kaisu Koivisto (FI), Anna Nykyri (FI) / Łukasz Twarkowski (PL) / Kasper Lecnim (PL) / Sasha Litvintseva (RU) / Robin Lopvet (FR) / Gretta Louw (AU) / Nicolas Melmann (AR) / Martin Messier (CA) / Matteo Messina (IT) / Mikro Orchestra: Paweł Janicki (PL), Mariusz Jura (PL), Jarosław Kujda (PL), Małgorzata Kujda (PL), Tomasz Procków (PL) / Mŏk_pang_: Aleksandra Sarna (PL), Tomasz Kmiecik (PL) / Rebby Montalvo (US) / Ben Morris (GB) / Amy Muhoro (KE), Weronika Wysocka (PL) / Horacy Muszyński (PL) / Olena Newkryta (AT) / panGenerator: Piotr Barszczewski (PL), Krzyszof Cybulski (PL), Krzysztof Goliński, Jakub Koźniewski (PL) / Dario Di Paolantonio (IT) / Yorgos Papafigos (GR) / Lorenzo Papanti (IT) / Ivan Petkov (BG) / Liliana Piskorska (Zeic) (PL) / Post-Bio-Internet Collective: Sofia Braga (IT), Fabricio Lamoncha (ES), Matthias Pitscher (DE) / Tivon Rice (US) / Vera Sebert (DE) / Susan Silas (US) / Alexandr Sokolov (RU) / Yana Suslovets (UA) / Tytus Szabelski (PL) / Iza Szostak (PL) / Telcosystems: David Kiers (NL), Gideon Kiers (NL), Lucas van der Velden (NL) / Total Refusal: Robin Klengel (AT), Leonhard Müllner (AT), Michael Stumpf (AT) / Paul Turano (US) / Beny Wagner (DE) / Przemek Węgrzyn (PL) / Piotr Wyrzykowski (PL) + Echo Ho (CN/DE)