WRO: from the Archives
   

prezentacja materiałów z archiwum WRO
w ramach konferencji Digital Cultures
Kino Iluzjon / Sala Stolica / Warszawa
26.09.2019 / czwartek / 20:00
27.09.2019 / piątek / 14:30

WRO: from the Archives
   

prezentacja materiałów z archiwum WRO
w ramach konferencji Digital Cultures
Kino Iluzjon / Sala Stolica / Warszawa
26.09.2019 / czwartek / 20:00
27.09.2019 / piątek / 14:30

Info

Przygotowany specjalnie dla Digital Cultures godzinny program wideo skomponowany z materiałów archiwalnych znajdujących się w zbiorach Centrum Sztuki WRO.

Program zaprezentuje Paweł Janicki, który w piątek (27 września) weźmie udział w  Konsultacjach 1:1 jako jeden z dziewięciu zaproszonych ekspertów zajmujących się kulturą cyfrową. Więcej informacji i zapisy na konsultacje: TUTAJ.

WRO od początku swojej działalności dbało o to, by wydarzenia – wystawy, performanse, koncerty, sympozja, czy spotkania twórców, badaczy i aktywistów – odbywające się podczas Biennale WRO lub w ramach naszych innych aktywności były rejestrowane i dokumentowane (a także o to, by zachowywać prawa do wykorzystania zgromadzonych nagrań do celów badawczych, edukacyjnych i twórczych). Ta, pozornie prosta zasada, w ciągu trzech dekad działalności WRO pozwoliła wygenerować unikatowy zbiór materiałów, które z czasem stały się bazą dla wielu kolejnych, niejako nawarstwionych na nich, projektów: publikacji, wystaw, badań (prowadzonych zarówno przez członków zespołu WRO, jak i osoby przebywające na rezydencjach twórczych i kuratorskich), czy nawet projektów stricte artystycznych, jak np. instalacji interaktywnych umieszczających archiwalne nagrania w nowych kontekstach.

Wspomniane trzy dekady aktywności, których spory segment dotyczy pracy z archiwami wskazują też, że istnieje fundamentalna różnica w metodyce i stylu pracy nad „żywym” archiwum budowanym w obrębie instytucji artystycznej i w ramach jej bieżących działań, a archiwum traktowanym nawet z największą atencją, ale zamrożonym w zewnętrznym – wobec środowiska w którym powstawało – kontekście. Nie negując roli specjalistycznej wiedzy dotyczącej samego procesu archiwizacji i jego kulturowego znaczenia warto być może spojrzeć na zagadnienia związane z archiwizacją jako na niewydzielony, ciągły proces kumulowania doświadczeń i dorobku.

Prezentowane prace:

Benoît Maubrey, Audio Ballerinas, performans na wrocławskim rynku
WRO ’98 EKSPRESJA MEDIÓW

Władysław KaźmierczakCrash, performans transmitowany na żywo ze studia telewizyjnego
WRO Polish Monitor Festival, 1994

Eric Siu, Touchy, performans w przestrzeni publicznej
15. Biennale Sztuki Mediów WRO 2013: Pioneering Values

Mirosław E. Koch, Kormorany. Epizod Dym.
1991

Istvan Kantor, Media Revolt, performans w Domu Handlowym Renoma
Wrocław, 20.06.2014

Jaron Lanier, Virtual Reality as Musical Instrument
Biennale Sztuki Mediów WRO 1997

Jarosław Kapuściński, The point is
GLOBALICA: Biennale Sztuki Mediów WRO 2003

Tibor Szemző , Tractatus, preformans transmitowany na żywo ze studia telewizyjnego
Noc Kompozytorów, 1995

Marcin Krzyżanowski, Madness and Desolation
WRO ’98 EKSPRESJA MEDIÓW

Arkadiusz „Bago” Bagiński, Communicators, instalacja sabotująca miejski system sterowania ruchem
GLOBALICA: Biennale Sztuki Mediów WRO 2003

Andrey Ustinov, Film Noir, instalacja performatywna
17. Biennale Sztuki Mediów WRO 2017 DRAFT SYSTEMS