(PL) BIENNALE WRO 2017 DRAFT SYSTEMS
   

(PL) WYDARZENIA I WYSTAWY

(PL) BIENNALE WRO 2017 DRAFT SYSTEMS
   

(PL) WYDARZENIA I WYSTAWY

Вибачте цей текст доступний тільки в “Польська і “Англійська”.

(PL) O DRAFT SYSTEMS

(PL) Kontekstem prezentacji i spotkań Biennale w 2017 roku jest szereg obserwacji nieodwracalnego charakteru niektórych zjawisk współczesności. Jak zwracają uwagę krytycy, filcowa otoczka nietrwałego dobrobytu się przegrzała: „Ziemia skurczyła się niemal do rozmiaru nieruchomego punktu – obraca się jako czasowo kompaktowa kula w elektronicznym filcu, który otacza ją jak druga atmosfera”. (Peter Sloterdijk, 2011). Rozwój technologiczny, liczony wreszcie łącznie na wszystkich etapach, okazał się kosztowny dla planety; w procesach społecznych i ujmujących je systemach widzimy, że ledwo nawiązana współpraca ponadlokalna ponownie się separuje, demokracja, ten najlepszy z najgorszych systemów nie radzi sobie z trwaniem i traci zwolenników.

Poszerzenie dostępu do informacji nie ochroniło nas przed stereotypowością wyobrażeń o świecie i nie uwolniło od żywionych uprzedzeń.

Dawne systemy organizacji społeczeństw tracą swe znaczenie, demokratyczne mechanizmy negocjowania racji zawodzą, a poczucie wspólnoty ustępuje wspólnocie platform. Bez żalu oddajemy swoją prywatność, manualność, bezpośredniość. Wspólne dążenia ustępują motywacjom podsuwanym przez algorytmy. Swoją indywidualność usiłujemy wyrazić, dystrybuując wizerunki swego zadowolenia.

Jako uczestnicy wymiany danych o sobie w społecznej sieci, szukając chwilowych sojuszy, doraźnych przymierzy, zobowiązujemy się do lojalności wobec procedur komunikacyjnych, akceptujemy nietrwałe, chwiejne, tymczasowe pozycje (post-media?).

Infrastruktura systemów, które nas kształtują i rozpracowują, nie pojawia się w polu widzialności. Nowe systemy, choć stały się środowiskiem, nie pozwalają na ogarnięcie swego zakresu, gdyż utraciły widzialność, przesłanianą obecnością „indywidualnie” używanych urządzeń.

„Wszędzie tam, gdzie człowiek wkracza na pole postępu technicznego, natychmiast pada łupem działań organizacyjnych. Technika nie tylko pokrywa potrzeby ona je organizuje.” – Friedrich Georg Jünger, 1944

Jak sztuka obecnie szkicuje ten ruch? Czy chwyta te zmienne stany, czy ujmuje je w szkic i w formę komunikacji? Na ile odbija/wyraża/implikuje/omija te procesy – między szkicem a działaniem, koncepcją a manifestacją (DRAFT SYSTEMS).

Viola & Piotr Krajewski

(PL) Artyści WRO 2017

César Escudero Andaluz (ES) + Martín Nadal (ES)
Anxious to Make – Emily Martinez (US) + Liat Berdugo (US)
Art-cluster R+N+D – Anton Lapov (UA) + Maxim Losev (UA)
Elena Artemenko (RU)
Isabelle Arvers (FR)
The Bad Vibes Club & Field Broadcast – Matthew de Kersaint Giraudeau (GB) + Sam Mercer (GB) + Rebecca Birch (GB) + Rob Smith (GB)
Martin Bricelj Baraga (SI)
Sammy Baloji (CD)
Natalia Balska (PL)
Ada Birecka (PL)
Christin Bolewski (DE)
Om Bori (HU)
Johanna Bruckner (AT)
Tymek Bryndal (PL)
Bull․Miletic (NO/US)
Clément Carat (FR)
Ioan Ovidiu Cernei (RO)
Carla Chan (HK)
Emma Charles (GB)
Cheng-Hsu Chung (TW)
Monika Czyżyk (PL)
Warley Desali (BR)
Marcin Dymiter (PL)
Exchange of the Rat (JP)
Elvin Flamingo (PL) + Infer – Radosław Deruba (PL) + Patryk Chyliński (PL)
Harriet Fleuriot (GB) + Sarah Cockings (GB)
Susanna Flock (AT)
The Fortunists (DE)
Siegfried A. Fruhauf (AT)
Magdalena Gembala (PL)
Andy Graydon (US)
Grinder-Man – Hitoshi Taguchi (JP) + Makiko Izu (JP)
Krystian Grzywacz (PL)
h0nh1m – Chris Cheung (HK)
Tomasz Hanoff (PL)
Constantin Hartenstein (DE)
Bjørn Erik Haugen (NO)
Beate Hecher (AT) + Markus Keim (IT)
Antje Heyn (DE)
Isamu Hirabayashi (JP)
Norimichi Hirakawa (JP)
Paweł Janicki (PL)
Przemysław Jasielski (PL)
Sawako Kabuki (JP)
Dominik Keggenhoff (DE)
Aleksander Komarov (BY) + Maxim Tyminko (BY)
Marta Krześlak (PL)
Peter Kutin (AT) + Florian Kindlinger (AT)
Alexandre Larose (CA)
Byungju Lee (KR)
Diana Lelonek (PL)
Ka-lun Leung (HK/PL)
Carolin Liebl (DE) + Nikolas Schmid-Pfähler (DE)
Zen Lu (CN)
Maciej Markowski (PL) + John Zorn (US)
Emily McFarland (IE)
Martina Menegon (IT)
Joana Moll (ES)
Lydia Moyer (US)
Yuri Muraoka (JP)
Christian Nicolay (CA)
Nika Oblak & Primož Novak (SI)
Uladzimir Pazniak (BY/PL)
Shabtai Pinchevsky (IL)
Patrycja Plich (PL)
Dani Ploeger (NL/GB)
Sascha Pohflepp (DE)
Víctor Hugo Portillo (SV)
Wiktor Przybył (PL) + Małgorzata Klajn (PL)
Shuai Cheng Pu (TW)
Remu IWAI (HK) @ room 1224 & associates (HK)
Diego Ramirez (MX)
Mirosław Rogala (PL/US)
Hiroya Sakurai (JP)
Simon Schäfer (DE)
Alan Segal (AR)
Jana Shostak (BY/PL)
Signal to Noise – Niall Quinn (UK) + Oliver Wilshen (UK)
ronnie s (NL)
Stanza (GB)
Aleksandra Stodulska (PL)
Kamen Stoyanov (BG)
Katharina Swoboda (AT)
Zamir Suleymanov (AZ)
Systaime – Michaël Borras (FR)
Katarzyna Szymielewicz (PL) + Vladan Joler (RS) + Paweł Janicki (PL)
Takuma Takahashi (JP) + Shugo Hirao (JP)
Talk to Jiwon – Jiwon Choi (KR)
Keiichi Tanaami (JP)
Aislinn Thomas (CA)
Suzanne Treister (GB)
Paul Turano (US)
Charlie Tweed (GB)
Andrey Ustinov (RU/DE)
Jasmin Vardi (IL)
Christoph Wachter (CH) + Mathias Jud (CH)
Thomas Wagensommerer (AT)
Beny Wagner (DE)
Xavery Deskur Wolski (PL)
XCEED (HK)
Shota Yamauchi (JP)
Hui Ye (CN)
Jacek Zachodny (PL)
Yelena Zhelezov (US)
Adam Żądło (PL)