2=8
   

2=8
   

Info

Dokładnie 8 lat temu, 29 lutego 2008, wystawą Interaktywny Plac Zabaw otwarte zostało Centrum Sztuki WRO przy ulicy Widok. Dlatego – mimo że minęło już 8 lat – to dopiero 2 urodziny!

Urodzinowa ścieżka tematyczna składa się z materiałów archiwalnych, dokumentujących wybrane działania WRO.

Prace

Otwarcie Centrum Sztuki WRO / 2008 / 6’03”

dokumentacja otwarcia Centrum Sztuki WRO / 29.02.2008
Otwarciu Centrum Sztuki WRO towarzyszył wernisaż wystawy Interaktywny Plac Zabaw, rozpoczynającej skierowany do dzieci całoroczny cykl edukacyjny Przedszkole Mediów, rozwijany w kolejnych latach funkcjonowania instytucji. Przygotowana z myślą o otwarciu Centrum Sztuki WRO eksperymentalna wystawa interaktywnych instalacji i obiektów została doskonale przyjęta przez publiczność i krytykę, odbijając się szerokim echem także w profesjonalnym obiegu sztuki.

Nam June Paik – Driving Media / 2008/2009 / 17’21”

dokumentacja wystawy / 25.11.2008 – 25.01.2009
Wystawa Driving Media, przygotowana przez ucznia i długoletniego asystenta Paika Jochena Sauerackera, była pierwszą przekrojową prezentacją artysty obejmującą jego instalacje, prace wideo, grafiki i rysunki.

Zbigniew Rybczyński, Traktat o obrazie / 2009 / program TVP / 6’37”

program TVP o wystawie
Rybczyński w swej twórczości dąży do swobodnego kształtowania powiązanej z przedstawieniem formy. Do takiego jej kształtu, który wychodząc od rejestracji rzeczywistości, uwolniony jednak od naskórkowego realizmu, w starannym, dogłębnie wykorzystującym świadomość i kreatywne użycie technologii procesie, oddaje wielkie syntezy i wizje. Wystawa była pierwszą prezentacją ukazującą w tak pełny sposób metodę twórczą i dokonania artystyczne twórcy.

Mój Grotowski – Fotografie Andrzeja Paluchiewicza / 2009 / 1’50”

dokumentacja otwarcia wystawy / 19.03.20009
Wystawa fotografii Andrzeja Paluchiewicza przygotowana wspólnie przez Centrum Kultury Zamek i WRO. Ekspozycję tworzyły wielkoformatowe wydruki zdjęć oraz audiowizualne instalacje, do których dźwięk skomponował amerykański artysta Timothy Imlay.

Witkacy: Psycholizm / 2010 / 1’50”

dokumentacja otwarcia wystawy / 14.04.2010
Psychoholizm – wystawa przygotowana z okazji 70. rocznicy śmierci Witkacego, prezentowała ponad sto portretów i autoportretów artysty z lat 1910-1938, wybranych pod kątem ich wyrazistości psychologicznej. Ekspozycja w Centrum Sztuki WRO skupiła się głównie na autoportretach, realizowanych często przez artystę i jego znajomych w formie działań przed obiektywem aparatu.

Wolf Kahlen: Video Tapes 1969-2010 / 2010 / 1’18”

dokumentacja otwarcia wystawy / 09.09.2010
Retrospektywna wystawa Video Tapes 1969-2010 to pierwsza przekrojowa prezentacja twórczości Kahlena w Polsce, przygotowana staraniem obchodzącego 70. urodziny artysty we współpracy z Zentrum für Kunst und Medientechnologie ZKM Karlsruhe, Folkwang Museum Essen, Ruine der Künste Berlin i Centrum Sztuki WRO. Na ekspozycję składało się 163 odrestaurowanych i zdigitalizowanych prac wideo i filmowych,  instalacje medialne i wideo-rzeźby, konceptualne fotografie i dokumentacje performansów. Prace pochodziły ze zbiorów Muzeum Wolfa Kahlena w Bernau k. Berlina, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, kolekcji Galerii Potocka oraz z archiwum Galerii Labirynt w Lublinie.

Robert Cahen – Chopinpiano Apparitions/Disparitions / 2010/2011 / 1’38”

dokumentacja otwarcia wystawy / 08.11.2010
Wystawa Roberta Cahena – wybitnego francuskiego klasyka sztuki wideo i artysty medialnego, który rozpoczął swoją karierę jako kompozytor-konkretysta ze szkoły Pierre’a Schaeffera – stanowiła próbę autorskiej syntezy muzyki Chopina, percepcji dzieła, tradycji wykonania jego utworów we Wrocławiu, oraz historycznych dokonań awangardy II połowy XX wieku, dla której preparacje fortepianu stanowiły manifestacje rewolucyjnych przemian na drodze rozwoju muzyki i sztuki współczesnej. Otwarcie wystawy w Centrum Sztuki WRO następuje dokładnie w 180. rocznicę koncertu, jaki Fryderyk Chopin zagrał we Wrocławiu w dniu 8 listopada 1830 r., który wypadł wówczas, podobnie jak w 2010 roku, w poniedziałek.

Tomasz Domański – Wiek średni / 2011 / 6’13”

dokumentacja wystawy / 28.01 – 13.03.2011
Większość prac jakie zostały pokazane w Centrum Sztuki WRO to instalacje Tomasza Domańskiego powstałe specjalnie na wystawę Wiek średni. 

Kierunek eksperymentalny – 40 lat kulturoznawstwa / 2012 / 3’50”

dokumentacja otwarcia wystawy / 10.10.2012
Wystawa w syntetyczny sposób ukazywała początki i rozwój projektu naukowego i edukacyjnego rozwijającego się w ostatnich dekadach XX wieku; okresie pojawienia się nowych nurtów wyznaczających rytm modernistycznych, postmodernistycznych, a następnie postmedialnych przemian współczesnej kultury i sztuki. Całość wystawy Kierunek Eksperymentalny odbyła się w cyklu prezentacji przygotowywanych przez Centrum Sztuki WRO w 2012 roku, dotyczących zjawisk zaistniałych w latach 60. i 70., mających za tło modernizacyjne, elektroniczne, cybernetyczne dążenia, aspiracje i wizje leżące u podstaw nowoczesnych społeczeństw opartych na swobodnej komunikacji.

T! = T | SPACE – Małgorzata Kazimierczak & Paweł Janicki / 2013 / 2’46”

dokumentacja otwarcia wystawy / 5.11.2012
Projekt jest próbą stworzenia aktywnej – tekstualnej, znaczeniowej i samodefiniującej się przestrzeni, umożliwiającej bezpośrednie twórcze działanie widza, w której sprzężone interaktywne instalacje pozwalają na eksplorowanie relacji pomiędzy tekstem, ciałem, obszarem kodu i komunikacji. T != T | SPACE to środowisko, w którym znaczeniowe zależności pomiędzy partiami tekstu funkcjonują nie jako luźne inspiracje, ale odpowiednik fizycznych stałych, z równą mocą kształtujących swą własną rzeczywistość, z jaką grawitacja wpływa na nas.

Gábor Bódy – State of Images / 2012/2013 / 2’05”

dokumentacja otwarcia wystawy / 13.12.2012
Retrospektywa twórczości Gábora Bódy. Wystawa została przygotowywana wspólnie przez Centrum Sztuki WRO, berlińską Akademie der Künste i Center for Culture & Communication (C3) w Budapeszcie, we współpracy z Collegium Hungaricum, Instytutem Polskim w Berlinie i ZKM Karlsruhe w ramach Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011.

Leszek Knaflewski – Stoisz na moim miejscu / 2013 / 1’52”

dokumentacja otwarcia wystawy / 26.02.2013
Knaflewski jako Knaf, artysta i pedagog. Kształcenie i kształtowanie. Linijka i pięciolinia jako metafory dwóch systemów kształcenia – ogólnego i artystycznego.

Meyerhold – Konstruowanie człowieka / 2013 / 1’27”

dokumentacja otwarcia wystawy / 25.09.2013
Buntowniczy uczeń Stanisławskiego, genialny aktor i reżyser, twórca biomechaniki teatralnej i propagator fizycznego treningu aktorskiego, największy rewolucjonista inscenizacji, prekursor koncepcji muzycznej konstrukcji przedstawienia, pierwszy „autor przedstawienia teatralnego”, nauczyciel Eisensteina, odkrywca Szostakowicza. Wsiewołod Emilijewicz Meyerhold (1874–1940) jest powszechnie uznawany za jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych artystów teatru XX wieku.

Carolee Schneemann – Life Book / 2013 / 5’12”

dokumentacja otwarcia wystawy / 29.10.2013 / Artist Talk (fragmenty)
Wystawa Carolee Schneemann Life Book była poszerzeniem formy filmowej, ponownym podejściem do zrealizowanych przez lata materiałów powstałych w trakcie pracy nad „Breaking the Frame” Marielli Nitosławskiej, dokumentującym życie i twórczość wybitnej nowojorskiej artystki.

Skate Concrete (wystawa Test Exposure) / 2015 / 4’09”

dokumentacja otwarcia wystawy / 27.02.2015
„Skate Concrete” to wielokanałowa interaktywna instalacja wideo inspirowana otwartą architekturą Marquise Ibirapuera w São Paulo i osiąganą w niej harmonią społecznej ekspresji. Starano się odtworzyć stan, w którym współistnieją swoboda i organizacja, poczucie wolności i podmiotowości. Miękkie linie betonowych płaszczyzn, skoki, ewolucje i trajektorie ruchów kreślonych przez poruszających się w tej przestrzeni skaterów, dźwięki zwielokrotniane pod szerokim dachem – architektura modernistyczna i muzyka konkretna we freestylowym doświadczeniu. „Skate Concrete” proponowało i testowało interaktywną, wieloekranową formę przestrzenną, stworzoną na potrzeby cyklu prezentacji „Test Exposure”, nawiązujących do hasła tegorocznej edycji Biennale WRO.

Anna Jermolaewa – Dobre czasy, złe czasy / 2015 / 2’35”

dokumentacja otwarcia wystawy / 20.10.2015
Dobre czasy, złe czasy to pierwsza w Polsce indywidualna wystawa artystki, która po premierze w warszawskiej Zachęcie, została zaprezentowana w Centrum Sztuki WRO. Wystawa prezentowała prace pochodzące z ostatnich 15 lat oraz nowe produkcje o bardzo osobistej wymowie. Znalazły się tu również projekty zainspirowane współczesnymi ruchami opozycyjnymi w Rosji i prace o charakterze politycznym związane z rodzinną historią artystki.

Krenz – 8: Blow-Up / 2015/2016 / 2’51”

dokumentacja otwarcia wystawy / 11.12.2015
W trakcie porządków robionych w roku 2000 Jan Krenz, światowej sławy dyrygent, decyduje o oddaniu wszystkich zrobionych przez siebie filmów synowi Igorowi… Z wydobytych z przeszłości światłoczułych taśm, poprzez ucyfrowienie, przemontowane, powiększenie powstały prezentowane na wystawie wizualne syntezy. Pojedyncze stopklatki w dużym powiększeniu ujawniają mniej oczywiste fragmenty ujęć, zacierają realność miejsc i postaci, odsłaniają drugie plany.