Info
Siedem prac przeglądających kanony działań artystycznych i zasady sztuki – reorganizujących klasykę. Podążając za techne, łamią schematy wykonawcze.
Technika budowania kompozycji muzycznych z XV wieku, stosowana przez flamandzkich twórców, to punkt wyjścia dla Trzeciego zwoju. Partyturę Bosackiego czyta się w dwóch trybach – standardowo, od lewej do prawej, ale i wstecznie, dzięki czemu powstaje oryginalny dwugłos umieszczonych naprzeciw swoich nieostrych wizerunków.
Wokół khaenu – pochodzącego z Laosu instrumentu – Wrocławska Orkiestra Kameralna Wratislavia wraz z Jaronem Lanierem tworzy muzyczny spektakl, z przewodnią rolą organów, do których powietrze wdmuchuje się ustami. Czyni to Lanier, który za pomocą organów-khaenu kontroluje wirtualny świat na ekranie, przypominając szamana, który zrywa zasłony różnych światów – ontologicznych, dźwiękowych, czasowych.
Projekt Spectral score łączy w sobie improwizację i ścisły rygor odgrywanej partytury. Tworzone przez muzyków dźwięki są analizowane przez oprogramowanie, generujące partyturę interaktywną, stale aktualizowaną. Napęd dla kompozycji Krzysztofa Cybulskiego powstaje w dwójnasób – dzięki umiejętności muzyków do zastosowania i podporządkowania się schematowi partytury warunkowanej wykonaniem.
Koncert na 9 głosów, które podtrzymuje 18 hydraulicznych dźwigni, tworzących swoisty, chóralny egzoszkielet. Technologiczna konstrukcja steruje umiejscowieniem ciał i głosów wykonawców, włączając ich w wielki, mechanistyczny organizm. Ludzko-mechaniczna instalacja tworzy studium o oddechu, którego obecność lub brak determinuje współpraca każdego członu. Pendelum Choir analizuje punkty węzłowe maszynistycznie skonstruowanych organizmów i węglowych struktur.
Z wykorzystaniem techniki turntablistycznych, pozwalających na sterowanie obrotów gramofonu aleatoryzm Witolda Lutosławskiego zyskuje nowe wcielenie. Paweł Janicki eksploruje w Lutoscratch związki obrazu i dźwięku – przypadkowość, ale i niepowtarzalność każdego wykonania przerzucona zostaje na widza, który może sterować stanowiskiem dj-skim. Za pomocą cofania lub przyspieszania tarczy gramofonu można sterować nie tylko dźwiękiem, ale i obracanym niczym płyta winylowa bębniarzem.
Koncert orkiestry pod batutą Luca Ferrariego, której towarzyszy found-footage’owego wideo Bartosza Koniecznego. Tematem kompozycji, jak i obrazu jest lodołamacz – jednostka ekspedycyjna, która wraz ze wzmocnionym kadłubem, może wyruszać na badanie najbardziej niedostępnych miejsc na Ziemi, zakrytych grubą warstwą lodu. Performans łączący sobie muzykę czasów wysokiego modernizmu połączony z wizualizacjami przeszywającego lód statku to ironiczny komentarz ery antropocenu.
Kompozycja Piotra Bosackiego z cyklu analizującego przebiegi muzyczne; wykorzystująca sztuczkę niderlandzką, czyli jednoczesne odczytanie partytury standardowo i na wspak. Bosacki swoje nuty rozpisywał w trakcie pobytu w Atelier WRO, wykonanie natomiast nastąpiło w Muzeum Współczesnym Wrocławia. Pierścieniowy korytarz dawnego bunkra, w którym można poruszać się niczym po kompozycji Bosackiego – w przód i w tył, jednocześnie nie omijając każdego miejsca – współgra z dźwiękami granymi przez wykonawców, podkreślając zbieżność strukturę kompozycji i rzeczywistości architektonicznej.
PONIEDZIAŁEK
Piotr Bosacki (PL)
Trzeci zwój
dokumentacja performansu
Pasaż Pokoyhof
12 maja 2011
14. Biennale Sztuki Mediów WRO 2011 Alternative Now
WTOREK
Jaron Lanier (US)
Khaenoncerto
utwór na khaen, świat wirtualny i orkiestrę
Wieczór muzyki na światy wirtualne, orkiestrę kameralną i instrumenty solowe
3 grudnia 2000
Aula Leopoldina
WRO2000@kultura
ŚRODA
Krzysztof Cybulski (PL)
Spectral Score
dokumentacja performansu
14 maja 2015
Teatr Polski Scena na Świebodzkim
16. Biennale Sztuki Mediów WRO 2015 Test Exposure
CZWARTEK
Cod.Act /Michel Décosterd + André Décosterd/ (CH)
Pendulum Choir
performance na 9 głosów a capella i 18 hydraulicznych dźwigni
9 maja 2013
Synagoga Pod Białym Bocianem
15. Biennale Sztuki Mediów WRO 2013 Pioneering Values
PIĄTEK
Paweł Janicki (PL)
LutoScratch
dokumentacja instalacji
BWA SiC
15. Biennale Sztuki Mediów WRO 2013 Pioneering Values
SOBOTA
Luc Ferrari (FR)
Brise-Glace (Lodołamacz)
dokumentacja koncertu
15 maja 2015
Filharmonia Wrocławska
16. Biennale Sztuki Mediów WRO 2015 Test Exposure
NIEDZIELA
Piotr Bosacki (PL)
Czwarty zwój
dokumentacja performansu
13 kwietnia 2012
Muzeum Współczesne Wrocław