Info
Drugi z serii Digital Redux – zsynchronizowanych pokazów na żywo we Wrocławiu i Londynie.
Transmisja z wydarzenia będzie dostępna na stronie głównej wrocenter.pl oraz na vimeo (@wrocenter).
Program:
Watermans: Chris Speed Visuals (CSV) – Mutable VR II
Centrum Sztuki WRO: Piotr Peszat – Let us now hold hands (2021) w wykonaniu Ensemble Kompopolex
Watermans: Chris Speed Visuals (CSV) – Mutable VR II, performans
Mutable VR to instalacja immersyjna i występ na żywo, w którym 360 przestrzenny dźwięk jest kontrolowany w wirtualnej rzeczywistości. Projekt ten, inspirowany koncepcyjnie dualizmem fala-cząstka w mechanice kwantowej oraz fenomenologią postludzką, bada ucieleśnione doświadczenie mikrodźwięku. Praca ta jest kulminacją moich ostatnich prac eksplorujących tematykę dwoistości, ucieleśnienia i abstrakcji, a sam tytuł pochodzi od terminu programistycznego „Mutable” (obiekt zmienny). Dzieło łączy najnowszą technologię VR z niestandardowym oprogramowaniem, aby połączyć symulacje cząsteczek w czasie rzeczywistym z muzyką i zredefiniować sposób, w jaki postrzegamy nasze ciała w wirtualnych światach.
Centrum Sztuki WRO: Piotr Peszat – Let us now hold hands (2021) w wykonaniu Ensemble Kompopolex, koncert
Wykonanie: Ensemble Kompopolex (Aleksandra Gołaj, Rafał Łuc, Jacek Sotomski)
Kompozycja, wideo: Piotr Peszat
Stage design: Katarzyna Feiglewicz-Peszat
Zdolność postrzegania dźwięku powstaje w uchu wewnętrznym, gdzie znajduje się błona podstawowa. Wibracje powietrza wprawiają błonę w ruch, które zostają przetworzone w tony. Istnieje jednak inna droga docierania sygnałów dźwiękowych do naszych mózgów poprzez dotykowe odczuwanie wibracji. Bazując na tej wiedzy, powstała kompozycja, która umożliwia włączenie osób Głuchych w działania muzyczne.
Istotą zmiany jest stworzenie demokratycznej, otwartej przestrzeni muzycznej, która włącza osoby niesłyszące, słabosłyszące oraz bez niepełnosprawności słuchu do wspólnego uczestniczenia w działaniach dźwiękowych.
Szereg działań aktywizujących osoby g/Głuche charakteryzuje próba umożliwienia im słyszenia. Biorąc pod uwagę różnorodność i złożoność przypadków niepełnosprawności słuchu, skupienie się wyłącznie na technologiach umożliwiających słyszenie nie spełnia kryterium powszechnej dostępności (np. w trakcie testów z osobami g/Głuchymi technologii słyszenia kostnego, okazało się, że metoda ta jest nieefektywna ze względu na różne stopnie niepełnosprawności).
W kompozycji wykorzystano m.in. rezonatory audio (Monacor AR30, AR50 oraz BR50), które pozwalają odbiorcy w bardzo wyraźny sposób odczuć wibracje po przyłożeniu dłoni do wieka drewnianych skrzyń, głośniki niskotonowe (subwoofery) oraz system Playtronica, dzięki któremu dotknięcie określonych obiektów wyzwala próbki dźwiękowe.
Let Us Now Hold Hands to zachęta do wspólnego odkrywania świata dźwięków. Tych, które zwyczajowo uznajemy za muzykę, jak i tych, które z pozoru nie są muzyką, ale mogą się nią stać, o ile tylko odpowiednio nimi pokierujemy i właściwie je poczujemy. Utwór może funkcjonować jako instalacja lub koncertowa wersja instalacji (z udziałem instrumentalistów i performerów).
Kompozycja jest przeznaczona dla odbiorców słyszących, niedosłyszących i niesłyszących.