Dzień Dziecka na Biennale WRO 2015. Sieciowe Malowanie
   

Biennale WRO (Wrocław) — Keleketla! Library, Johannesburg (RPA)
1.06.2015

Dzień Dziecka na Biennale WRO 2015. Sieciowe Malowanie
   

Biennale WRO (Wrocław) — Keleketla! Library, Johannesburg (RPA)
1.06.2015

Info

W Dzień Dziecka Centrum Sztuki WRO zaprasza najmłodszych wraz z rodzinami i opiekunami do wspólnej, sieciowej zabawy światłem, ruchem, obrazem i muzyką dzięki nowej instalacji „Malowanie” autorstwa Pawła Janickiego. Z instalacji w tym samym czasie korzystać będą dzieci w centrum Keleketla! Library w Johannesburgu, co daje możliwość gry między Polską a RPA.

„Malowanie” to nowa instalacja, następczyni „Malowania Światłem” – jednej z pierwszych i najbardziej rozpoznawalnych instalacji Interaktywnego Placu Zabaw (IPZ). Wprowadza do wspólnej zabawy nowy element: interakcję za pomocą urządzeń mobilnych (tablety, smartfony, itp.), dzięki czemu instalacja może stać się grą pomiędzy dwiema grupami: osobami „zamalowującymi” ekran za pomocą świecących zabawek i przedmiotów oraz osobami, które za pomocą smartfonów „wymazują” fragmenty obrazu…

„Malowanie” umożliwia użycie przedmiotów emitujących światło jako „narzędzi malarskich”, pozwalających na wspólne tworzenie wizualnej, animowanej i dźwiękowej kompozycji na dużym ekranie. Poza tym „Malowanie” wykorzystuje komunikację poprzez urządzenia mobilne do wyzwalania dodatkowych funkcji, np. wymazywania fragmentów obrazu.

Jednak najważniejszym nowym elementem strategii interaktywnej zastosowanej w „Malowaniu” i różniącej tą instalację od „Malowania Światłem” jest telematyczność: instalacja może się składać z identycznie zaaranżowanych przestrzeni interaktywnych (częściowo wyciemniona przestrzeń przed ekranem projekcyjnym, monitorowana przez kamerę i system śledzenia ruchu) połączonych ze sobą przez internet – przestrzenie te mogą znajdować się w dowolnej odległości od siebie, tworząc „fizyczny hiperlink” – osoby znajdujące się w różnych lokalizacjach tworzą tą samą, audiowizualną kompozycję. Jest to więc swoista, niebezpośrednia platforma komunikacyjna.

Ponieważ RPA leży w tej samej strefie czasowej, co Polska, a zarazem w praktycznie maksymalnej fizycznej odległości wydaje się idealnym miejscem dla zbudowania telematycznej instalacji komunikującej się z Polską. Pozostawanie w tej samej strefie czasowej – poza wymiarem symbolicznym – umożliwia oczywiście synchronizację godzin pracy stanowisk, na które składa się całość instalacji. Również historia RPA (i Johannesburga) sprawiają, że telematyczna instalacja interaktywna polegająca na stworzeniu współdzielonej przestrzeni przeznaczonej do artystycznej ekspresji „rozpięta” pomiędzy RPA i Polską stanie się czymś więcej, niż technologiczną, czy nawet estetyczną atrakcją.