AKADEMIA FUNKEN
   

Akademia badań artystyczno-technologicznych

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

fot. 1-2 Ernesto Uhlmann, 3-14 Johannes Richter

AKADEMIA FUNKEN
   

Akademia badań artystyczno-technologicznych

do grafiki wykorzystano zdjęcie Johannesa Richtera

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.

Info

Projekt realizowany przez Klub Solitaer e.V., Ars Electronica i Centrum Sztuki WRO we współpracy z Fraunhofer ENAS i Fraunhofer IWU.
Strona internetowa projektu: funkenakademie.de

MISJA:

W Akademii FUNKEN artyści, instytuty technologiczne i placówki badawcze spotykają się, aby eksperymentować w obszarze między sztuką a technologią. Żyjemy w czasach wyznaczanych przez technologię i postęp, czasach pełnych przemian niewidocznych dla znacznej większości społeczeństwa. Chociaż skutki społeczne cyfryzacji i automatyzacji odczuwamy wszyscy, proces, który się za nimi kryje, już nie jest wyczuwalny, ale kształtuje nasze życie i interakcje.

Coraz szybszy rozwój dziedzin takich jak nanotechnologia, biotechnologia, biologia syntetyczna, rozszerzona rzeczywistość, sztuczna inteligencja i wiele innych, stanowić będą jedno z największych wyzwań dla społeczeństwa w nadchodzących dekadach pod względem etyki i wartości. Technologia i nauka zmieniają nie tylko nasze otoczenie, ale również nasze ciała i zachowania. Przejście od społeczeństwa przemysłowego do społeczeństwa cyfrowego, w którym roboty i systemy autonomiczne przejmują produkcję, nadzór i tworzenie, a procesy są coraz bardziej zautomatyzowane, prowadzi do potencjalnych ulepszeń życia, ale również niespokojności i obaw o przyszłość.

Instytuty zaawansowanych technologii codziennie poszukują nowych rozwiązań. Ich badania i innowacje opierają się na postępie cyfrowym, na przykład na coraz mniejszych czujnikach, bardziej wydajnych układach komputerowych i nowych technologiach takich jak modelowanie wirtualne. Z drugiej strony, artyści zwykle zyskują dostęp do tych technologii dopiero w momencie, gdy są one udostępniane jako produkty.

Projekt ma na celu umożliwienie artystom dostępu do wybranych narzędzi i technologii z jej złożonymi procesami. Zmiana nie jest wprowadzana wyłącznie poprzez informację, technologię i naukę, ale poprzez eksperymenty generujące pomysły, które poprzedzają i towarzyszą zmianie.

Projekt realizowany przez Klub Solitaer e.V. we partnerstwie z Ars Electronicą i Centrum Sztuki WRO we współpracy z Fraunhofer ENAS i Fraunhofer IWU. Działanie to jest finansowane przez Unię Europejską i współfinansowane przez Fundację Kultury Wolnego Kraju Związkowego Saksonii oraz Europejską Stolicę Kultury Chemnitz 2025 GmbH ze środków podatkowych na podstawie budżetu uchwalonego przez Parlament Krajowy Saksonii oraz ze środków federalnych od Komisarza Rządu Federalnego ds. Kultury i Mediów.

Szkoła letnia

RE:SOURCING EUROPEAN SUMMER SCHOOL 2023 (17.07 – 14.10.2023)

Letnia szkoła europejska Akademii FUNKEN została stworzona jako interdyscyplinarna sieć współpracy pomiędzy instytucjami kulturalnymi, instytutami zaawansowanych technologii, doświadczonymi artystami oraz młodymi twórcami w całej Europie. Na styku sztuki i technologii tworzy nowe treści dla edukacji artystycznej i produkcji, rozpoczynając dyskurs na równi odnośnie potencjału nowych technologii zarówno w kontekście społecznym, jak i artystycznym.

Technologie dostarczane przez partnerów badawczych w ramach programu re:sourcing, oferują artystom konkretne i nowatorskie możliwości pracy z różnymi materiałami, takimi jak metal, DNA i grzyby. W trakcie kursu wykorzystujemy je do poszerzania mediów i możliwości twórczego kreowania i modelowania. Jednocześnie zachęcamy uczestników do artystycznego refleksji nad procedurami technologicznymi.

Poprzez współpracę, program letniej szkoły łączy przypadkowość z procesami badawczymi, rozwijając zrównoważoną innowację, dostarczając estetyczno-poetyckiego spojrzenia na badania technologiczne i problemy społeczne, łącząc młodych europejskich przyszłych profesjonalistów z dziedziny sztuki (studentów i absolwentów), generując nowe pomysły i uruchamiając szeroki dyskurs społeczny.

Letnia szkoła dla młodych artystów została stworzona przez uznanych artystów, którzy zostali wybrani przez międzynarodowe konsorcjum kuratorskie złożone z przedstawicieli z Klub Solitaer e.V. (Chemnitz, Niemcy), Centrum Sztuki WRO (Wrocław, Polska) oraz ARS Electronica Center (Linz, Austria). Wyniki kursu będą prezentowane w 2024 roku w formie wystaw grupowych w organizacjach partnerskich we Wrocławiu, w Linzu i w Chemnitz.

Technologia LBPF umożliwia produkcję delikatnych metalowych struktur w procesie druku 3D. W innym procesie druku 3D można tworzyć struktury samorosnące i ewoluujące z podłoża nasączonego grzybnią. Za pomocą innej technologii i w zupełnie innej skali, łańcuchy DNA mogą być składane na poziomie nanometrycznym.

Akademia FUNKEN będzie eksperymentować z tymi technologiami i badać pytania:
Jak dostęp do materiałów wysokich technologii kształtuje ludzkie i artystyczne wykorzystanie zasobów? Co się dzieje, gdy wyruszamy w podróż w nanosferę w ramach twórczych interwencji? Co wyłania się, gdy projektujemy i kształtujemy za pomocą środków technicznych we współpracy z innym gatunkiem? Jakie kody i przesłania będą ważniejsze niż ich wartość materialna w przyszłości?

Zajęcia:

Kształtowanie Niewidzialnego – Składanie łańcuchów DNA i renderowanie struktur na skalę nano | Carolin Liebl i Nikolas Schmid-Pfähler | Fraunhofer ENAS
Więcej informacji: TUTAJ

Kultura Metalowych Danych – informacja i jej ochrona jako medium sztuki | Paweł Janicki | Fraunhofer IWU
Więcej informacji: TUTAJ

I N T E R S P A C E Współtworzenie z grzybami | Noor Stenfert Kroese | Fraunhofer IWU
Więcej informacji: TUTAJ