#INSTRUKCJE
   

ścieżka tematyczna WRO online
27.04 – 3.05.2020

#INSTRUKCJE
   

ścieżka tematyczna WRO online
27.04 – 3.05.2020

Info

 

Umiejętność stwarzania rzeczy wedle reguł współcześnie coraz częściej przyjmuje formę wideotutoriali, choć niedawno instrukcje Ikei zaczęły opisywać nie tylko, jak złożyć szafkę BESTA, ale i jak przyrządzać klopsiki w kremowym sosie. Zresztą, nad działaniami DIY długo unosił się hakerski duch, od którego biła siła autentyzmu, przekory wobec dominujących systemów produkcji i pozyskiwania gotowych produktów – z czasem zaś ten model oddolnych, domowych działań został przechwycony, wpakowany do wielkich studiów filmowych, które kapitalizują domowe zainteresowania majsterkowaniem, bycia złotą rączką.

Dlatego też Maciej Olszewski przekształcił formułę „do it yourself” na „destroy it yourself”. W projekcie DIY przypominająca gopnika postać przygotowuje materiały, o których można poczytać nie tylko na forach w darknecie, ale i w ogólnodostępnym obiegu – czyli zestawy domowego terrorysty. Ubrany w kominiarkę mężczyzna w warsztacie wykonuje prostą w konstrukcji strzelbę, maczetę czy kastet. Stworzenie broni wedle sztuki staje się proste dla każdego majsterkowicza, wystarczy kawałek metalu i kilka godzin. Partycypacyjny charakter całego ruchu DIY nabiera niebezpiecznego wydźwięku, zabarwionego militaryzmem i przemocą.

Nieco inny tutorial przygotowała Yaima Carrazana – kubańską artystkę nie interesują maczety, ale paznokcie. A w zasadzie obrazy, które mogą znaleźć się na paznokciach. Nail Polish Tutorials składał się z kilku wideoinstukcji, w których artystka krok po kroku tłumaczyła, w jaki sposób przenosić na paznokcie dzieła klasyków malarstwa XX wieku. Kubańska artystka w kilka chwil sprawiała, że każdy mógł mieć swojego Modriana czy Malewicza – wystarczyła do tego płytka paznokcia, kilka lakierów i uważna obserwacja. Przeniosła zatem pewien wyniesiony na piedestał odcinek sztuki w ramy codzienności, zwykłego ozdobnika, a także powszechnego użytku.

Wywód Rabiha Mroue staje się rodzajem instruktażu, jak widzieć obrazy. The Pixelated Revolution jest analizą nagranych telefonami komórkowymi filmów, na którym widać snajperów, warto tu podkreślić odwrócenie sytuacji – ja mierzę do siebie z telefonu, daję świadectwo, Ty zaś mierzysz z karabinu. Niezwykle istotne dla całej struktury pracy Mroue nie jest zainteresowanie konkretnymi postaciami, ale obrazami, na których widzimy rozpikselowane osoby. Artysta zresztą przyznaje w którymś momencie, że telefon komórkowy nie widzi jak nasze oko, a raczej jak ręka która prowadzi rejestrację.

Słynny performans Pawła Janickiego Ping Melody jest przyczynkiem do rozważań o naturze dźwięku w konfrontacji z siecią, a także eksperymentami Williama Basinskiego spod znaku disintegration loops. Basinski w swojej metodzie wykorzystywał taśmy z tlenkiem żelaza – po każdym odtworzeniu dźwięk stawał się coraz bardziej niewyraźny, rozmyty, rozpadał się wraz z taśmą. Janicki, we współpracy z wiolonczelistą Jakubem Krukiem, świadomie wykonuje podobny gest – dźwięki wiolonczeli pakuje w paczkę danych i wysyła do sieci. Zastosował przetworzoną komendę ping, działającą jak w tenisie stołowym – musi jej towarzyszyć pong, czyli powrót danych. Jak się jednak okazuje, dźwięki wysłane do sieci i odbite, powracają przetworzone, fragmentarycznie oddając dźwięki pierwotnej kompozycji. Zacieranie się oryginału i palimpsestowa forma, nakładania się przetworzonego dźwięku wraz w wygrywanym na żywo przez Kruka, stają się niezwykle oryginalnym amalgamatem.

Festiwal pięknego życia, bez zmartwień, za to z kolejnym stosem ubrań i kosmetyków w swoim projekcie RGB Lookbook wyraziła Justyna Misiuk. Na kilku ekranach zapętlone zostały filmy wideo, które przedstawiały trzy bohaterki ubrane w sukienki w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim. Życie kobiet zostało przedstawione jako niekończący się karnawał, bezustanna zabawa, nieustające wakacje. Takim czasem staje się życie w social mediach – choć wiemy, że wiecznie uśmiechnięte, opalone ciała influencerek i influencerów to pozór i blaga, to lajfstajlowe trendy traktujemy poważnie. Czas karnawału jest to okres silnie zrytualizowany, to czas odwrócenia reguł gry, to wtedy nędzarz może zostać królem. Wszyscy jednak wiedzą, że to tylko i aż zabawa.

Chansons de Geste Karoliny Freino staje się instrukcją, jak używać thereminu. Ten dość obciążony propagandowo instrument, którym władze ZSRR mogły się chwalić jako wybitnym dokonaniem radzieckich wynalazców, wykorzystuje do swojego działania ruch ciała – jako instrument napędzany energią elektryczną wydaje dźwięki po użyciu gestów, energii przez nie wytwarzanej. Freino wykorzystuje w ideologiczno-historyczny bagaż thereminu i gestykulacji do stworzenia symfonii władzy – aktor teatru pantomimy wykonuje przed instrumentem ruchy, które wzoruje na słynnych postaciach XX wieku w trakcie ich znanych przemówień – w ten sposób za pomocą ruchów ciał, a w zasadzie powtórzenia ruchów słyszymy kompozycję, która towarzyszyłaby tym politykom, gdyby stał przed nimi theremin – ten energetyczny soundtrack przynosi ze sobą wrażenie Unheimlich – straszności i niesamowitości obcowania z medium, z duchami przeszłości.

Nagrodzona przez krytyków na Biennale WRO 2019 praca grupy DISNOVATION.ORG jest generatorem artystycznych fejków, co możemy obserwować w czasie rzeczywistym. Predictive Art Bot, będąc połączony z internetem, zbiera aktualne wiadomości ze świata i za pomocą zaimplementowanego algorytmu przetwarza nagłówki trzech artykułów generując czwarty tytuł, który składa się ze słów-kluczy dla nagłówków inicjujących proces. Maria Roszkowska wraz z Nicolasem Maigretem pokazują, w jaki sposób sztuczna inteligencja może być samowystarczalna – potrzeba jej jedynie kilku wskazówek i bazy danych, resztą potrafi zająć się samodzielnie.

PONIEDZIAŁEK
Maciej Olszewski (PL)
DIY (Destroy It Yourself)
dokumentacja instalacji
13.05 – 30.06.2015
Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu
16. Biennale Sztuki Mediów WRO 2015 Test Exposure

WTOREK
Yaima Carrazana (CU)
Nail Polish Tutorials
rozmowa z artystką oraz dokumentacja instalacji
wystawa RenomaWRO
Dom Handlowy Renoma
15. Biennale Sztuki Mediów WRO 2013 Pioneering Values

ŚRODA
Rabih Mroué (LB)
The Pixelated Revolution. Non-academic Lecture
dokumentacja instalacji
wystawa Pierścienie Saturna w dawnym Pałacu Ballestremów we Wrocławiu
15. Biennale Sztuki Mediów WRO 2013 Pioneering Values

CZWARTEK
Paweł Janicki (PL)
Ping Melody
dokumentacja performansu
11.05.2005
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
11. Biennale Sztuki Mediów WRO 05
wiolonczela: Jakub Kruk

PIĄTEK
Justyna Misiuk (PL)
RGB Lookbook
rozmowa z artystką oraz dokumentacja instalacji
wystawa RenomaWRO
Dom Handlowy Renoma
15. Biennale Sztuki Mediów WRO 2013 Pioneering Values

SOBOTA
Karolina Freino (PL)
Chansons de Geste
rozmowa z artystką oraz dokumentacja instalacji
wystawa RenomaWRO
Dom Handlowy Renoma
15. Biennale Sztuki Mediów WRO 2013 Pioneering Values

NIEDZIELA
DISNOVATION.ORG: Nicolas Maigret, Maria Roszkowska
Predictive Art Bot
dokumentacja instalacji
Pawilon Czterech Kopuł
18. Biennale Sztuki Mediów WRO 2019 CZYNNIK LUDZKI / HUMAN ASPECT