Info
Martwa Natura to realizacja, którą artysta określa jako ruchomą pocztówkę z międzyczasu technologicznej ewolucji. Martwość tej natury można rozumieć w dwójnasób – pojawiają się tu opisy i obrazy przemijania, umierania czy upadku. Istnieje również drugi sposób odczytania tytułu – wszystko stworzone jest sztucznie. Film nie jest uchwyceniem za pomocą kamery prawdziwych roślin czy ludzi. Artysta stworzył całość obrazu w programach graficznych. Przedstawiona natura jest nieożywiona, jest martwa nie poprzez swą śmierć czy statyczność, lecz poprzez to, że nigdy nie była żywa. Grzywacz proponuje również „syntetyczną” narrację. Nie on jest autorem poetyckich opisów sytuacji – to treści generowane przez okrojoną wersję programu GPT-2, czyli system Sztucznej Inteligencji, który jest w stanie rozwijać tekst na podstawie fragmentu materiału wyjściowego, naśladując jego ton i tematykę. Opracowała go grupa badawcza OpenAl, na której czele stał Elon Musk. Pełna wersja programu nigdy nie została upubliczniona, udostępniono natomiast jego późniejszą, słabszą wersję o nazwie GPT-2 345M, pochodzącą od 345 000 000 parametrów, które wykorzystuje przy przewidywaniu kolejnych słów generowanego tekstu.
Realizacja: Krystian Grzywacz
Narracja: GPT-2 345M
Udźwiękowienie: Paulina Czerek
Krystian Grzywacz (1994) – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2016) i Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2019). Artysta multimedialny. Pracuje z wideo, animacją, VR i rzeźbą, najczęściej realizuje zróżnicowane symulacje. Jego prace pokazywane były przy okazji wystaw zbiorowych zarówno w Polsce i poza granicami. Laureat głównej nagrody 3. Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów (2017, licencjacka praca „Pustostany”). Współtworzy trójmiejski kolektyw DJsko-towarzysko-artystyczny Gnojki.