Na Srebrnym Globie III
   

WROcenter Group: Paweł Janicki + Piotr Krajewski
nowa odsłona instalacji interaktywnej
20.01 – 20.02.2022
wernisaż / 20.01 / czwartek / 18:00

Na Srebrnym Globie III
   

WROcenter Group: Paweł Janicki + Piotr Krajewski
nowa odsłona instalacji interaktywnej
20.01 – 20.02.2022
wernisaż / 20.01 / czwartek / 18:00

godziny otwarcia
środa: 11:00-18:00
czwartek: 14:00-20:00
piątek: 14:00-18:00
sobota: 12:00-16:00
niedziela: 12:00-14:00

Info

W każdą sobotę o godzinie 15:00
oprowadzania kuratorskie po wystawie Na Srebrnym Globie III

W każdą niedzielę o godzinie 12:00
Niedziele z WRO warsztaty rodzinne z dziećmi i przyjaciółmi

W każdy czwartek o godzinie 18:00
prezentacje i rozmowy inspirowane aktualną wystawą i zbiorami WRO

Cykl instalacji Na Srebrnym Globie, zapoczątkowany w 2012 roku i kontynuowany w kolejnych realizacjach interaktywnych, odnosi się do cywilizacyjnych wyobrażeń XX wieku, aspiracji ludzkości w dążeniu do podboju kosmosu oraz historii kina i telewizji jako fenomenu materialnego i kulturowego.

Podobnie jak Księżyc, wypukła powierzchnia srebrnego ekranu odbija światło i kształtowane nim wizje. Na Srebrnym Globie III łączy obrazy na dużym ekranie z materiałem filmowym rzutowanym na powierzchnię kineskopu telewizyjnego z przełomu lat 60. i 70., ze względu na charakterystyczną poświatę, zwanego „srebrnym ekranem”. Instalacja poddaje się interakcji – widzowie mogą wpływać na przebieg projekcji.

Na Srebrnym Globie III użyty został film Georgesa Mélièsa Podróż na Księżyc – wizjonerskie dzieło przynależące do klasyki kina, które w 1902 roku zapoczątkowało gatunek filmów s-f, na długo ukształtowało wizje podboju kosmosu i wpłynęło na wyobrażenia cywilizacyjne modernizmu. Instalacja wykorzystuje także zapisy wideo z Apollo Mission Control Center ukazujące chwilę pierwszego lądowania człowieka na Księżycu w lipcu 1969 r. Pojawiają się również wizualne sekwencje białego szumu, charakterystyczne dla niemodulowanego sygnału telewizyjnego, jednego z pierwszych zjawisk technicznych ukazujących naturę chaosu.

Taśma z cudem zachowanym (po spaleniu przez artystę w latach 20. ubiegłego wieku wszystkich kopii swoich filmów w akcie desperacji) filmem Mélièsa (a właściwie jego amerykańskim duplikatem odzyskanym w Stanach) spoczywa w archiwum filmowym, ale jej odrestaurowane wersje cyfrowe opublikowane w internecie należą obecnie do domeny publicznej. Taki właśnie pobrany z internetu plik Podróży na Księżyc stał się w tej instalacji matrycą pikseli tworzących dynamiczne interaktywne obrazy. Dzieło Mélièsa jest tu obiektem kulturowym, nie tylko podziwianym ale i nieustannie modyfikowanym przez widzów.

W przeznaczonej na dwa ekrany instalacji widzowie przejmują kontrolę nad obrazami używając do tego urządzeń mobilnych. Dzięki interakcji możliwa staje się zmiana perspektyw i tradycyjnych wyobrażeń: widzimy Ziemię wschodzącą nad powierzchnią Księżyca, powierzchnia Księżyca kształtuje się i zmienia wskutek przetwarzania kolejnych klatek filmu Mélièsa.

Widzimy naszą planetę jako błękitną kropkę, zanurzoną w telewizyjnych zakłóceniach, natomiast zamiast powielanych w nieskończoność materiałów wideo ukazujących pierwsze kroki astronautów na srebrnym globie, oglądamy pracę kontrolerów NASA – odległych od splendoru okrywającego stąpających po księżycu astronautów.

Trzecia iteracja Na Srebrnym Globie to dwukanałowa interaktywna instalacja kontrolowana przez urządzenia mobilne. Odbiorcy mogą wpływać na działanie pracy posługując się dowolnym urządzeniem mobilnym. Instalacja prezentowana była premierowo w 2017 roku w ramach Warsaw Gallery Weekend na wystawie ZA SIEDMIOMA w warszawskim Domu Słowa Polskiego – wydarzeniu symbolicznie zamykającym historię tego miejsca (przed planowaną przebudową).

WROcenter Group – grupa o zmieniającym się składzie powołana przez Pawła Janickiego i Piotra Krajewskiego w 2012. W swych projektach w sposób wariantologiczny odwołuje się do wątków kulturowych i zagadnień porzuconych w dziejach sztuki najnowszej. W tworzonych instalacjach, działaniach i obiektach syntetyzuje wizje modernizacyjne, antropologiczne i cybernetyczne nowoczesnych społeczeństw. Brała udział w wystawach m.in. w Centrum Sztuki WRO, Hali Koszyki (Warszawa), Galerii UAP (Poznań), Warsztatach Kultury (Lublin), DSP (Warszawa), In Situ (Sokołowsko), Pałac Sztuki (Lwów), Kunsthall Aarhus (Dania).