Prawdopodobieństwo przecieku ontycznego
   

instalacja generatywna, 2020

Prawdopodobieństwo przecieku ontycznego
   

instalacja generatywna, 2020

Info

Horyzontalny obiekt, fizyczna baza dla autonomicznego, generatywnego systemu poszukującego, poprzez zastosowanie algorytmu ewolucyjnego, metody budowy programów starających się przetrwać w dostępnym im środowisku i zwalczać – czyli zawieszać – inne programy. Praca tworzy programy składające się początkowo z losowych ciągów instrukcji, uruchamia je, testuje, odrzuca niedziałające, wprowadzając mutacje tworzy nowe wersje najlepiej działającego kodu.

Ewolucja ze swej natury jest nieprzewidywalna, choć odbywając się w hermetycznym środowisku powinna być przynajmniej „ontycznie izolowana” – ostatnimi czasy jednak różne podszyte metafizycznym lękiem teoretyczne konstrukcje i nawet praktyczne eksperymenty starają się sfalsyfikować tezę o świecie jako symulacji. Wszystkie takie teorie i eksperymenty próbują dokonać tego samego – wybić dziurę w rzeczywistości. Czy przeciek ontyczny jest jednak możliwy? Gdyby analogia z komputerowymi symulacjami miała bezpośrednie przełożenie na rzeczywistość: tak. Symulacje ograniczają rozdzielczość, wydajność, błędy (Robert Tappan Morris wywołał taki przeciek pisząc w 1988 r. swojego słynnego „Robaka”).

Praca bazuje na języku programowania, rodzaju pseudokodu maszynowego, imaginacyjnego assemblera, używanym w – w kategoriach programistycznych – antycznej, bo pochodzącej z 1984 r. grze programistów „Core Wars” autorstwa D. G. Jonesa i A. K. Dewdney’a. Polegała ona na pisaniu programów, które starały się wzajemnie 'zawiesić’. Gra była obudowana zabawną 'wojowniczą’ nomenklaturą, programy – 'wojownicy’ – walczyły na 'arenie’ (czyli wydzielonym bloku pamięci w komputerze). „Core Wars”, pospołu ze swoim koncepcyjnym przodkiem, grą „Darwin” (stworzoną w 1961 r. w Bell Labs przez Victora A. Vyssotsky’ego, Robert Morrisa i Douglas McIlroy’a) były inspiracją dla powstania wczesnych wirusów komputerowych i różnych spekulacji na temat możliwych kierunków ewolucji autonomicznego oprogramowania.