Info
W przestrzeni instalacji zamontowany został układ laserów wirtualnej rzeczywistości. Artysta łączy w swojej pracy świat realny z przestrzenią wirtualną, którą możemy poznać jedynie poprzez specjalne urządzenie, przekształcające dźwięk w haptyczne bodźce. Sposób, w jaki będzie generowana cyfrowa projekcja, jest zależny od tego, jak osoba obsługująca specjalny kontroler będzie „dotykać” wirtualnego obiektu znajdującego się na środku instalacji – trójwymiarowego modelu słonia, który jednak nie jest prezentowany w całości, lecz we fragmentach. W zależności od tego, jakie ruchy wykona użytkownik, zobaczy inną część ciała zwierzęcia. Ze względu na zaciemnienie pokoju musi polegać na takich zmysłach jak słuch oraz dotyk.
Artysta wykorzystał motywy tradycyjnej hinduskiej przypowieści o „Niewidomych i słoniu”, gdzie grupa niewidomych próbowała za pomocą dotyku zbadać, jak wygląda słoń. Ponieważ każdy z nich dotknął go w inną część ciała, niemożliwe było dokładne opisanie wyglądu zwierzęcia. W kontekście pracy Słoniem jest niemożność dokładnego zbadania rzeczywistości. Nasze ograniczone zmysły oraz aparat poznawczy nie są w stanie zbadać w pełni tego, co nas otacza, co metaforyzuje artysta, przenosząc elementy tradycyjnej przypowieści w świat wirtualny.
Maciej Gniady (1988) – artysta intermedialny zajmujący się nurtem sztuki-nauki (art-science), wykorzystuje w swoich działaniach przestrzenie wirtualne, czujniki ruchu i syntezatory dźwięku. W swoich pracach bada takie zjawiska jak: cybernetyczna społeczność, rzeczywistość hybrydowa, transhumanizm czy poezja cybernetyczna. Członek Kolektywu DAS. Swoje prace realizował między innymi w Wooster Group Performing Garage w Nowym Jorku, Teatrze Rozmaitości, Teatrze Nowym, Teatrze Powszechnym w Warszawie i Teatrze Polskim w Podziemiu we Wrocławiu, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Bunkrze Sztuki i Kopcu Kościuszki w ramach festiwalu Genius Loci, ArsTechne oraz Audio Art. Laureat Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016) oraz Diamentowego Grantu (2017). Od 2018 roku doktorant na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.