Info
W każdą sobotę o godzinie 15:00
oprowadzania kuratorskie po wystawie Na Srebrnym Globie III
W każdą niedzielę o godzinie 12:00
Niedziele z WRO – warsztaty rodzinne z dziećmi i przyjaciółmi
W każdy czwartek o godzinie 18:00
prezentacje i rozmowy inspirowane aktualną wystawą i zbiorami WRO:
27.01, 18:00
Antropocen na niskich i wysokich orbitach.
O czym mówią nam praca Junkspace Lynn Cazabon i podręcznik tworzenia dzieł sztuki przystosowanej do kosmicznej egzystencji autorstwa Kirsten Johannsen.
prowadzi: Paweł Janicki
Junkspace Lynn Cazabon to praca zwracająca uwagę na ludzką zdolność wynoszenia lokalnych i planetarnych problemów (a takim jest produkcja śmieci) do kosmicznej skali — cywilizacyjny postęp umożliwiający sięgnięcie w najbliższe rejony Układu Słonecznego powoduje, że zapełniają się one odpadkami. Śmietnisko wokół Ziemi (podobnie jak i funkcjonująca, ale nadmiernie już teraz rozrośnięta infrastruktura komunikacyjna na niskich orbitach) staje się realnym problemem i zagrożeniem, stopniowo utrudniając podejmowanie kolejnych kroków w przestrzeni kosmicznej. Book of Principles Kirsten Johannsen to unikatowa książka — podręcznik dla twórców, omawiający praktyczne i ideowe wyznaczniki obecności sztuki w kosmosie. Spekulacje i ekstrapolacje Johannsen mają moc pobudzania wyobraźni — ale mają też wymiar jak najbardziej praktyczny. Podczas czwartkowego spotkania porozmawiamy o twórczości Cazabon i Johannsen, ale też o tym, jak poruszana przez nie tematyka wiąże się z Na Srebrnym Globie.
3.02, 18:00
Poszukiwania dźwięku w próżni i historyczne wydarzenia od kuchni.
Niektóre inspiracje i składniki Na Srebrnym Globie III.
prowadzi: Paweł Janicki
Przestrzeń kosmiczna w zasadzie pozbawiona jest atmosfery, więc i dźwięków. Podobnie jest z instalacją Na Srebrnym Globie III, która, oczywiście, zapewnia atmosferę do potrzebną nie tylko do oddychania, ale i odbioru sztuki, choć pozwala nam pobyć przez chwilę w ciszy. Jeszcze dalej idzie zaprzyjaźniony z WRO twórca Maciej Markowski, o którego pracy Mute Music również porozmawiamy — Mute Music bada właśnie granice istnienia muzycznych sensów w próżni, a więc w środowisku, które nie pozwala przenosić się falom akustycznym. Jednak kosmiczne inspiracje w muzyce, istnienie fizycznych i metaforycznych wibracji, które dają się na dźwięk przełożyć — to wszystko miało wielki wpływ na kształt prezentowanej w Centrum Sztuki WRO wystawy i o tym właśnie opowiemy w najbliższy czwartek. Porozmawiamy o „kosmiczności” w muzyce elektronicznej (od afrofuturyzmu, przez, nomen omen, kosmische Musik, do muzyki popularnej), oraz o uruchamianiu muzycznej wyobraźni w myśleniu o badaniach kosmosu: od pitagorejskiej harmonii sfer, do konwersji na dźwiękową postać informacji uzyskanych z różnych sensorów wykorzystywanych do badań odległych od Ziemi rejonów.
10.02, 18:0
Atomy, bity i wielki wybuch.
Datum i The Irreversible Norimichiego Hirakawy.
prowadzi: Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka
17.02, 18:00
Méliès / Żuławski / NASA / Rytka.
Na Srebrnym Globie – wyobrażenia i opisania.
prowadzi: Piotr Krajewski