ROK ŚWIETLNY – wystawa
   

17.11.2022 – 26.02.2023
Wystawa wzbogacona o nowe materiały!

ROK ŚWIETLNY – wystawa
   

17.11.2022 – 26.02.2023
Wystawa wzbogacona o nowe materiały!

Info

Nowe materiały na wystawie! Zabierz się z nami w podróż w czasie – tym razem nastawiamy nasze zegary na lata ’90. Poza topowymi nazwiskami artystów – jak Niemen, Manovich, czy Stelarc – w instalacji Timeline znajdziesz odpowiedź na pytanie, czy wszyscy we WRO zawsze ubierają się na czarno i kto wtedy nosił dredy. Dostępni w galerii Przewodnicy Sztuki nie pozwolą ci się zgubić w czasie i pomogą z nawigacją. Teleportacja w głąb najntisu jak zawsze we WRO – za darmo.

Rok Świetlny rozpoczęliśmy na początku stycznia zapaleniem neonu na fasadzie Centrum Sztuki WRO. Ta rzucona żartem fraza stała się hasłem przewodnim dla naszych działań w 2022 roku. W kolejnych wydarzeniach eksplorowaliśmy mikro- i makrokosmosy, wypalaliśmy piksele, wypełnialiśmy światłowody danymi, oświetlaliśmy tropy i wyciągaliśmy nasze archiwa na światło dzienne.

Wchodząc w 2023 nie gasimy światła, tylko podświetlamy przestrzeń galerii interaktywnymi instalacjami i obiektami, które rozjaśnią nam drogę w kierunku Biennale WRO 2023.

Oprócz oryginalnych (Uwaga: światło! Józefa Robakowskiego) i premierowo prezentowanych instalacji (Attention: Light! v. 3.0 Pawła Janickiego) oraz reliktów post-apokalipsy (Post-Post-Apocalypsis kolektywu Dæd Baitz) wybraliśmy się na eksplorację naszych archiwów i Kolekcji WRO w poszukiwaniu nie tyle kompletnych dzieł, co pozostałości, części zamiennych, czy prototypów. Cały proces nabrał trochę mad-maksowego charakteru, kiedy szukaliśmy skarbów na złomowiskach sztuki mediów. Każdy z przedmiotów jest arte-faktem oczyszczonym ze statusu śmiecia i ukontekstowionym z archeologiczną precyzją. Tropiliśmy własne ślady, jednocześnie rekonstruując nasz własny timeline sztuki mediów. Bo kolejnym etapem naszej ekspedycji było przyporządkowanie znalezionych elementów do wideodokumentacji prezentujących dzieła, z których pochodziły nasze arte-fakty. Wszystko zgodnie z ideą ekologii danych i w sprzeciwie wobec nadprodukcji. Zamiast dopracowanych i starannie wyreżyserowanych montaży zdecydowaliśmy się pokazać nigdy nie wykorzystane zdjęcia, surowe materiały, które setkami gigabajtów zalegają na naszych serwerach.

Z tego wszystkiego powstało interaktywne trashowe laboratorium, badające skrawki informacji wyrwanych z kontekstu. Panorama wystawy jest jak postapokaliptyczny krajobraz, z którego próbujemy odtworzyć jakiś postrzępiony kawałek historii. A że Rok Świetlny został naszym hasłem przewodnim – dlatego wystawa się błyszczy. Świeci światłem odbitym od pozostałości po procesach twórczych. W duchu upcyclingu – nic nie ginie. Wszystko zostaje na orbicie. Wciąż nie posiadamy odpowiedniej technologii do radzenia sobie z pozostałościami. A skoro nie można się ich pozbyć, a tym bardziej ignorować, może trzeba po prostu na nie patrzeć, nie omijać ich wzrokiem, tylko nadać im sens. Nie wyrzucać, a wykorzystać. Bo każda taka pozostałość jest nośnikiem dla treści odnawialnych. W zależności od swojego położenia względem horyzontu zdarzeń i tego, jakie i czyje światło jest w stanie w danym momencie odbić.

Częścią wystawy są coczwartkowe spotkania, podczas których będziemy badać zagadnienia arte-faktów, ekologii danych i lat świetlnych, które przed (albo za) nami.

koncepcja i opracowanie: Dagmara Domagała i Paweł Janicki

Pełny ekranOtwórz w nowym oknie

Lista prac na Timelinie

Lista dokumentacji wideo prezentowanych aktualnie w interaktywnej instalacji Timeline, która jest stale uzupełniana w trakcie trwania wystawy:

1989.12.04
Festiwal Wizualnych Realizacji Okołomuzycznych WRO 89
fragment reportażu TVP z otwarcia
02:44

1989.12.10
Czesław Niemen – koncert specjalny w filharmonii
Festiwal Wizualnych Realizacji Okołomuzycznych WRO 89
04:35

1996.05.04
Józef Robakowski – Jestem elektryczny
dokumentacja performansu transmitowanego na żywo ze studia TVP we Wrocławiu
WRO 96 Monitor Polski
11:38

1997.04.30
Marek Chołoniewski – Lighting and Doubles
dokumentacja performansu
WRO 97
00:59

1997.05.01
Muntadas – pokaz prac wideo i artist talk
WRO 97
26:40

1997.05.01
Lev Manovich – Seven things we can learn from Dziga Viertow – how to make new media more interesting
dokumentacja wykładu
WRO 97
10:02

1997.05.03
Jaron Lanier – How music will save the soul of technology. Virtual Reality as Musical Instrument
dokumentacja performansu, realizacja TVP
WRO 97
46:41

1997.05.04
Stelarc – Cyberhuman. Involuntary Body, Third Hand. Split Body Voltage-in Voltage-out
dokumentacja performansu
WRO 97
24:15

2007.05.20
Scanner + D-Fuse – Light Turned Down
dokumentacja performansu
WRO 07
21:20

2008.02.29
Paweł Janicki + Dominika Sobolewska – Malowanie światłem
Interaktywny Plac Zabaw
otwarcie Centrum Sztuki WRO
01:25

2010.04.09
Rafał Jakubowicz – Sztuka pojęciowa/Post Scriptum
dokumentacja neonu na fasadzie Centrum Sztuki WRO
01:39

2010.09.24
Jarosław Kapuściński – Where’s Chopin
dokumentacja koncertu
Galeria Dilston Grove, Londyn
13:23

2010.09.25
Where’s Chopin – Józef Robakowski, Jarosław Kapuściński, Paweł Janicki
dokumentacja wystawy
Galeria Dilston Grove, Londyn
02:04

2010.09.25
Józef Robakowski – Attention: Light! 2.0
współpraca: Paweł Janicki, Wiesław Michalak
dokumentacja instalacji
Galeria Dilston Grove, Londyn
05:08

2010.09.26
Paweł Janicki – Mapping Chopin
dokumentacja instalacji
Galeria Dilston Grove, Londyn
01:00

2013.05.09
Justyna Misiuk – RGB Lookbook
dokumentacja instalacji
DH Renoma
WRO 2013 Pioneering Values
00:29

2015.05.16
Michael Candy – Big Dipper
dokumentacja instalacji
DH Renoma
WRO 2015 Test Exposure
02:29

2015.05.21
Kenny Wong – Squint
dokumentacja instalacji
DH Renoma
WRO 2015 Test Exposure
16:51

2017.05.18
Andrey Ustinov – Film Noir
dokumentacja działania w przestrzeni publicznej
WRO 2017 DRAFT SYSTEMS
01:07

2017.05.20
UFF feat. WRO
dokumentacja wydarzenia BYOB (Bring Your Own Beamer)
WRO 2017 DRAFT SYSTEMS
01:27

2019.05.15
Taavi Suisalu – Waiting for the Light
dokumentacja instalacji
Pawilon Czterech Kopuł
WRO 2019 CZYNNIK LUDZKI | HUMAN ASPECT
01:30

2019.05.15
LIGHTUNE.G (Bojan Gagić, Miodrag Gladović) – lighterature reading
dokumentacja performansu
Centrum Sztuk Performatywnych / Piekarnia
WRO 2019 CZYNNIK LUDZKI | HUMAN ASPECT
04:16