BIENNALE WRO 2017 DRAFT SYSTEMS
   

WYDARZENIA I WYSTAWY

BIENNALE WRO 2017 DRAFT SYSTEMS
   

WYDARZENIA I WYSTAWY

Info

Sprawdź pełny program:
wro2017.wrocenter.pl

Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów WRO stanowi główne forum sztuki nowych mediów w Polsce i należy do wiodących wydarzeń artystycznych w Europie, pokazujących najnowsze prace artystów z całego świata.

W tym roku wystawy, pokazy, spotkania, performansy i koncerty odbywały się pod hasłem DRAFT SYSTEMS. Tytuł odnosił się do zmienności systemów porządkujących świat, zwracał uwagę na ich złożoność i niestabilność, podkreślał ich niestałą naturę, wymykającą się próbom kontroli, nieustanną reorganizację rzeczywistości.

Na wystawy i prezentacje, przygotowane w tym roku w siedemnastu wrocławskich i dwóch warszawskich lokalizacjach, w tym m.in. w Centrum Sztuki WRO, Muzeum Narodowym, Domu Handlowym Renoma, Pałacu Ballestremów, Narodowym Forum Muzyki, Synagodze pod Białym Bocianem czy Galerii Entropia, ale też np. po raz pierwszy w PSS Społem Feniks, składały się dzieła artystów zaproszonych przez zespół kuratorski Centrum Sztuki WRO oraz prace wybrane z otwartego naboru, na który napłynęło z całego świata ponad 1300 zgłoszeń.

Trwające projekty:

Program WRO on Tour – 2017/2018

Cyjanometr – przestrzeń publiczna / od maja 2017

Wydarzenia otwarcia:

17-21.05 / Wystawy otwierające do 11.06.2017

Wśród prezentowanych prac ikonicznym był projekt HFT The Gardener Suzanne Treister. Ta wielopoziomowa konstrukcja zaciera granice pomiędzy sztuką, naturą, językiem, matematyką, ekonomią i traumą historii. Ukazuje korelacje i zasady podejmowania decyzji gospodarczych, oderwane od wglądu naukowego, mistycyzm i psychodeliki rezonujące z rynkiem światowym, sprzężenie zwrotne ezoteryki z ekonomią/sektorem finansowym.

Facebook Algorithmic Factory zwrócił uwagę na proces, jakiemu ulegamy, zamieniając się z użytkownika w towar rynku kapitałowego. Umieszczony w przestrzeni miejskiej monument o nazwie Cyjanometr jest jednocześnie urządzeniem do pomiaru stopnia niebieskości nieba, ale tym samym jego zanieczyszczenia.

Biennale WRO to również platforma prezentacji działań eksperymentalnych polskich artystów. Paweł Janicki zaprezentował swój projekt RPN, badający artystyczne możliwości stosowania Odwrotnej Notacji Polskiej, historycznego dokonania liczącego się w swoim czasie na świecie ośrodka myśli filozoficznej i logicznej tzw. lwowsko-warszawskiej Polskiej Szkoły Matematycznej.

Z kolei Maciej Markowski, którego Kwartet na pomidory można było w ostatnich latach podziwiać we Wrocławiu i Warszawie, dzięki współpracy Biennale WRO z festiwalem Musica Electronica Nova tym razem z Johnem Zornem zrealizował nową instalację Mute Music.

Majowe wydarzenia to również prezentacje projektów uczestników programów rezydencyjnych Centrum Sztuki WRO. W najbliższej okolicy Parku Wschodniego, w którym w 2016 roku WRO umieściło gigantyczne drewniane Megafony do wzmacniania dźwięków natury,  Andrey Ustinov zrealizował nocny pokaz/instalację/performans Film Noir.

Inspirowany pobytem w Centrum Sztuki WRO i warsztatami z najmłodszą publicznością był kinetyczny obiekt, utrzymywany i poruszający się w polu elektromagnetycznym, nowa praca Carolin Liebl i Nikolasa Schmid-Pfählera.

Odbywające się w trakcie Biennale spotkanie Sieci Kultury 1, z udziałem czołowych specjalistów kultury cyfrowej i komunikacji, m.in. Alka Tarkowskiego, Mirosława Filiciaka czy Pawła Janickiego, stanowiło platformę dyskusji o stanie kultury cyfrowej w Polsce, podejmując zagadnienia internetu jako wzoru wywierającego wpływ na całość kultury.

W ramach Biennale odbyła się trzecia edycja Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów, organizowanego przez Centrum Sztuki WRO i Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu, prezentującego najciekawsze projekty dyplomowe zrealizowane na uczelniach artystycznych w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu.

W programie oczywiście również Małe WRO, specjalny program dedykowany dzieciom i ich najbliższym. W tym roku do stworzenia programu zaproszona została zaprzyjaźnioną z Centrum Sztuki WRO rodzina państwa Kraszewskich, uczestnicząca w programie WRO 2008 roku. Chodziło o dopuszczenie do głosu różnych perspektyw – młodszych i starszych dzieci, a także rodziców.

Jak zawsze, w wielu lokalizacjach Biennale został zaplanowany bogaty program wydarzeń na Noc Muzeów 2017.

Wydarzenia Biennale WRO zapowiedziała pierwsza w Polsce indywidualna ekspozycja Norimichiego Hirakawy.

Projekt dofinansowany ze środków Gminy Wrocław i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przy wsparciu finansowym Instytutu Adama Mickiewicza, Austriackiego Forum Kultury, Japan Foundation, EU-Japan Fest, Nomura FoundationGoethe-Institut, British Council.

Mecenas: Griffin Art Space

O DRAFT SYSTEMS

Kontekstem prezentacji i spotkań Biennale w 2017 roku jest szereg obserwacji nieodwracalnego charakteru niektórych zjawisk współczesności. Jak zwracają uwagę krytycy, filcowa otoczka nietrwałego dobrobytu się przegrzała: „Ziemia skurczyła się niemal do rozmiaru nieruchomego punktu – obraca się jako czasowo kompaktowa kula w elektronicznym filcu, który otacza ją jak druga atmosfera”. (Peter Sloterdijk, 2011). Rozwój technologiczny, liczony wreszcie łącznie na wszystkich etapach, okazał się kosztowny dla planety; w procesach społecznych i ujmujących je systemach widzimy, że ledwo nawiązana współpraca ponadlokalna ponownie się separuje, demokracja, ten najlepszy z najgorszych systemów nie radzi sobie z trwaniem i traci zwolenników.

Poszerzenie dostępu do informacji nie ochroniło nas przed stereotypowością wyobrażeń o świecie i nie uwolniło od żywionych uprzedzeń.

Dawne systemy organizacji społeczeństw tracą swe znaczenie, demokratyczne mechanizmy negocjowania racji zawodzą, a poczucie wspólnoty ustępuje wspólnocie platform. Bez żalu oddajemy swoją prywatność, manualność, bezpośredniość. Wspólne dążenia ustępują motywacjom podsuwanym przez algorytmy. Swoją indywidualność usiłujemy wyrazić, dystrybuując wizerunki swego zadowolenia.

Jako uczestnicy wymiany danych o sobie w społecznej sieci, szukając chwilowych sojuszy, doraźnych przymierzy, zobowiązujemy się do lojalności wobec procedur komunikacyjnych, akceptujemy nietrwałe, chwiejne, tymczasowe pozycje (post-media?).

Infrastruktura systemów, które nas kształtują i rozpracowują, nie pojawia się w polu widzialności. Nowe systemy, choć stały się środowiskiem, nie pozwalają na ogarnięcie swego zakresu, gdyż utraciły widzialność, przesłanianą obecnością „indywidualnie” używanych urządzeń.

„Wszędzie tam, gdzie człowiek wkracza na pole postępu technicznego, natychmiast pada łupem działań organizacyjnych. Technika nie tylko pokrywa potrzeby ona je organizuje.” – Friedrich Georg Jünger, 1944

Jak sztuka obecnie szkicuje ten ruch? Czy chwyta te zmienne stany, czy ujmuje je w szkic i w formę komunikacji? Na ile odbija/wyraża/implikuje/omija te procesy – między szkicem a działaniem, koncepcją a manifestacją (DRAFT SYSTEMS).

Viola & Piotr Krajewski

Artyści WRO 2017

César Escudero Andaluz (ES) + Martín Nadal (ES)
Anxious to Make – Emily Martinez (US) + Liat Berdugo (US)
Art-cluster R+N+D – Anton Lapov (UA) + Maxim Losev (UA)
Elena Artemenko (RU)
Isabelle Arvers (FR)
The Bad Vibes Club & Field Broadcast – Matthew de Kersaint Giraudeau (GB) + Sam Mercer (GB) + Rebecca Birch (GB) + Rob Smith (GB)
Martin Bricelj Baraga (SI)
Sammy Baloji (CD)
Natalia Balska (PL)
Ada Birecka (PL)
Christin Bolewski (DE)
Om Bori (HU)
Johanna Bruckner (AT)
Tymek Bryndal (PL)
Bull․Miletic (NO/US)
Clément Carat (FR)
Ioan Ovidiu Cernei (RO)
Carla Chan (HK)
Emma Charles (GB)
Cheng-Hsu Chung (TW)
Monika Czyżyk (PL)
Warley Desali (BR)
Marcin Dymiter (PL)
Exchange of the Rat (JP)
Elvin Flamingo (PL) + Infer – Radosław Deruba (PL) + Patryk Chyliński (PL)
Harriet Fleuriot (GB) + Sarah Cockings (GB)
Susanna Flock (AT)
The Fortunists (DE)
Siegfried A. Fruhauf (AT)
Magdalena Gembala (PL)
Andy Graydon (US)
Grinder-Man – Hitoshi Taguchi (JP) + Makiko Izu (JP)
Krystian Grzywacz (PL)
h0nh1m – Chris Cheung (HK)
Tomasz Hanoff (PL)
Constantin Hartenstein (DE)
Bjørn Erik Haugen (NO)
Beate Hecher (AT) + Markus Keim (IT)
Antje Heyn (DE)
Isamu Hirabayashi (JP)
Norimichi Hirakawa (JP)
Paweł Janicki (PL)
Przemysław Jasielski (PL)
Sawako Kabuki (JP)
Dominik Keggenhoff (DE)
Aleksander Komarov (BY) + Maxim Tyminko (BY)
Marta Krześlak (PL)
Peter Kutin (AT) + Florian Kindlinger (AT)
Alexandre Larose (CA)
Byungju Lee (KR)
Diana Lelonek (PL)
Ka-lun Leung (HK/PL)
Carolin Liebl (DE) + Nikolas Schmid-Pfähler (DE)
Zen Lu (CN)
Maciej Markowski (PL) + John Zorn (US)
Emily McFarland (IE)
Martina Menegon (IT)
Joana Moll (ES)
Lydia Moyer (US)
Yuri Muraoka (JP)
Christian Nicolay (CA)
Nika Oblak & Primož Novak (SI)
Uladzimir Pazniak (BY/PL)
Shabtai Pinchevsky (IL)
Patrycja Plich (PL)
Dani Ploeger (NL/GB)
Sascha Pohflepp (DE)
Víctor Hugo Portillo (SV)
Wiktor Przybył (PL) + Małgorzata Klajn (PL)
Shuai Cheng Pu (TW)
Remu IWAI (HK) @ room 1224 & associates (HK)
Diego Ramirez (MX)
Mirosław Rogala (PL/US)
Hiroya Sakurai (JP)
Simon Schäfer (DE)
Alan Segal (AR)
Jana Shostak (BY/PL)
Signal to Noise – Niall Quinn (UK) + Oliver Wilshen (UK)
ronnie s (NL)
Stanza (GB)
Aleksandra Stodulska (PL)
Kamen Stoyanov (BG)
Katharina Swoboda (AT)
Zamir Suleymanov (AZ)
Systaime – Michaël Borras (FR)
Katarzyna Szymielewicz (PL) + Vladan Joler (RS) + Paweł Janicki (PL)
Takuma Takahashi (JP) + Shugo Hirao (JP)
Talk to Jiwon – Jiwon Choi (KR)
Keiichi Tanaami (JP)
Aislinn Thomas (CA)
Suzanne Treister (GB)
Paul Turano (US)
Charlie Tweed (GB)
Andrey Ustinov (RU/DE)
Jasmin Vardi (IL)
Christoph Wachter (CH) + Mathias Jud (CH)
Thomas Wagensommerer (AT)
Beny Wagner (DE)
Xavery Deskur Wolski (PL)
XCEED (HK)
Shota Yamauchi (JP)
Hui Ye (CN)
Jacek Zachodny (PL)
Yelena Zhelezov (US)
Adam Żądło (PL)