BIENNALE WRO 2017 DRAFT SYSTEMS
   

wydarzenia otwarcia: 17-21 maja 2017
wystawy do lipca 2017

BIENNALE WRO 2017 DRAFT SYSTEMS
   

wydarzenia otwarcia: 17-21 maja 2017
wystawy do lipca 2017

Info

Znamy nazwiska uczestników tegorocznej edycji Biennale WRO.

Zespół programowy WRO zakończył prace nad wyborem spośród 1300 propozycji otrzymanych od artystów z całego świata.

Prace wideo, instalacje i obiekty, realizacje sieciowe i softwarowe oraz rozmaite działania łączące wielomedialne sposoby wypowiedzi i środki komunikacji, będzie można od 17 maja oglądać w programie 17. Biennale Sztuki Mediów WRO.

Artyści Biennale WRO 2017:

César Escudero Andaluz (ES) + Martín Nadal (ES)
Anxious to Make – Emily Martinez (US) + Liat Berdugo (US)
Art-cluster R+N+D – Anton Lapov (UA) + Maxim Losev (UA)
Elena Artemenko (RU)
Isabelle Arvers (FR)
The Bad Vibes Club & Field Broadcast – Matthew de Kersaint Giraudeau (GB) + Sam Mercer (GB) + Rebecca Birch (GB) + Rob Smith (GB)
Om Bori (HU)
Martin Bricelj Baraga (SI)
Sammy Baloji (CD)
Florian Bielefeldt (DE)
Christin Bolewski (DE)
Johanna Bruckner (AT)
Bull․Miletic (NO/US)
Clement Carat (FR)
Carla Chan (HK)
Emma Charles (GB)
Cheng-Hsu Chung (TW)
Monika Czyżyk (PL)
Warley Desali (BR)
Marcin Dymiter (PL)
Exchange of the Rat (JP)
Elvin Flamingo (PL) + Infer – Radosław Deruba (PL) + Patryk Chyliński (PL)
Harriet Fleuriot (GB) + Sarah Cockings (GB)
Susanna Flock (AT)
Siegfried Alexander Fruhauf (AT)
Andy Graydon (US)
Grinder-Man (JP) – Hitoshi Taguchi (JP) + Makiko Izu (JP)
Constantin Hartenstein (DE)
Bjørn Erik Haugen (NO)
Antje Heyn (DE)
Isamu Hirabayashi (JP)
Norimichi Hirakawa (JP)
h0nh1m (Chris Cheung) (HK)
Paweł Janicki (PL)
Sawako Kabuki (JP)
Dominik Keggenhoff (DE)
Beate Hecher (AT) + Markus Keim (IT)
Aleksander Komarov (BY) + Maxim Tyminko (BY)
Marta Krześlak (PL)
Peter Kutin (AT) + Florian Kindlinger (AT)
Alexandre Larose (CA)
Byungju Lee (KR)
Diana Lelonek (PL)
Ka-lun Leung (HK)
Carolin Liebl (DE) + Nikolas Schmid-Pfähler (DE)
Zen Lu (CN)
Maciej Markowski (PL)
Emily McFarland (IE)
Martina Menegon (IT)
Joana Moll (ES)
Lydia Moyer (US)
Yuri Muraoka (JP)
Christian Nicolay (CA)
Nika Oblak (SI) + Primož Novak (SI)
Patrycja Plich (PL)
Dani Ploeger (NL/GB)
Sascha Pohflepp (DE)
Víctor Hugo Portillo (SV)
Shabtai Pinchevsky (IL)
Shuai Cheng Pu (TW)
Ioan Ovidiu Cernei (RO)
Remu Iwai (HK) + room 1224 & associates (HK)
Diego Ramirez (MX)
Mirosław Rogala (US)
Hiroya Sakurai (JP)
Alan Segal (AR)
Jana Shostak (BY)
Signal to Noise – Niall Quinn (IE) + Oliver Wilshen (GB)
ronnie s (NL)
Stanza (GB)
Aleksandra Stodulska (PL)
Kamen Stoyanov (BG)
Katharina Swoboda (AT)
Zamir Suleymanov (AZ)
Systaime – Michaël Borras (FR)
Katarzyna Szymielewicz (PL) + Faith Bosworth (DE) + Vladan Joler (RS)
Takuma Takahashi (JP) + Shugo Hirao (JP)
Talk to Jiwon – Jiwon Choi (KR)
Keiichi Tanaami (JP)
Aislinn Thomas (CA)
Suzanne Treister (GB)
Paul Turano (US)
Charlie Tweed (GB)
Andrey Ustinov (RU/DE)
Jasmin Vardi (IL)
Nils Völker (DE)
Christoph Wachter (CH) + Mathias Jud (CH)
Thomas Wagensommerer (AT)
Beny Wagner (DE)
Xavery Deskur Wolski (PL)
Kenny Wong (CA)
XCEED (HK)
Shota Yamauchi (JP)
Hui Ye (CN)
Jacek Zachodny (PL)
Yelena Zhelezov (US)
Adam Żądło (PL)

Projekt dofinansowany ze środków Gminy Wrocław i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przy wsparciu finansowym Instytutu Adama Mickiewicza, Austriackiego Forum Kultury, Japan Foundation, EU-Japan Fest, Nomura FoundationGoethe-Institut.

DRAFT SYSTEMS

Kontekstem prezentacji i spotkań Biennale w 2017 roku jest szereg obserwacji nieodwracalnego charakteru niektórych zjawisk współczesności. Jak zwracają uwagę krytycy, filcowa otoczka nietrwałego dobrobytu się przegrzała: „Ziemia skurczyła się niemal do rozmiaru nieruchomego punktu – obraca się jako czasowo kompaktowa kula w elektronicznym filcu, który otacza ją jak druga atmosfera”. (Peter Sloterdijk, 2011). Rozwój technologiczny, liczony wreszcie łącznie na wszystkich etapach, okazał się kosztowny dla planety; w procesach społecznych i ujmujących je systemach widzimy, że ledwo nawiązana współpraca ponadlokalna ponownie się separuje, demokracja, ten najlepszy z najgorszych systemów nie radzi sobie z trwaniem i traci zwolenników.

Poszerzenie dostępu do informacji nie ochroniło nas przed stereotypowością wyobrażeń o świecie i nie uwolniło od żywionych uprzedzeń.

Dawne systemy organizacji społeczeństw tracą swe znaczenie, demokratyczne mechanizmy negocjowania racji zawodzą, a poczucie wspólnoty ustępuje wspólnocie platform. Bez żalu oddajemy swoją prywatność, manualność, bezpośredniość. Wspólne dążenia ustępują motywacjom podsuwanym przez algorytmy. Swoją indywidualność usiłujemy wyrazić, dystrybuując wizerunki swego zadowolenia.

Jako uczestnicy wymiany danych o sobie w społecznej sieci, szukając chwilowych sojuszy, doraźnych przymierzy, zobowiązujemy się do lojalności wobec procedur komunikacyjnych, akceptujemy nietrwałe, chwiejne, tymczasowe pozycje (post-media?).

Infrastruktura systemów, które nas kształtują i rozpracowują, nie pojawia się w polu widzialności. Nowe systemy, choć stały się środowiskiem, nie pozwalają na ogarnięcie swego zakresu, gdyż utraciły widzialność, przesłanianą obecnością „indywidualnie” używanych urządzeń.

„Wszędzie tam, gdzie człowiek wkracza na pole postępu technicznego, natychmiast pada łupem działań organizacyjnych. Technika nie tylko pokrywa potrzeby ona je organizuje.” – Friedrich Georg Jungner, 1944

Jak sztuka obecnie szkicuje ten ruch? Czy chwyta te zmienne stany, czy ujmuje je w szkic i w formę komunikacji? Na ile odbija/wyraża/implikuje/omija te procesy – między szkicem a działaniem, koncepcją a manifestacją (DRAFT SYSTEMS).

Viola & Piotr Krajewski