BEZ RAM
   

ścieżka tematyczna WRO online
18-24.05.2020

BEZ RAM
   

ścieżka tematyczna WRO online
18-24.05.2020

Info

Ramowanie, linia, punkt czy płaszczyzna to określające granice kategorie, miejsce ogniskowań, bariera, ale także moment wyznaczenia tożsamości. Składają się pewien obszar, delimitują formę przedstawienia, dzieła sztuki, wyrywając je z życia codziennego doświadczenia. Brak ramowania, wyzwolenie się także tematyczne od przyjętego wektora, a co za tym idzie, negocjacja znaczeń, aktywny odbiór przyświecają programowi BEZ RAM. Kolejny program WRO online został całkowicie oparty na materiałach z 18. Biennale Sztuki Mediów WRO, które w swojej jubileuszowej edycji przyjęło hasło CZYNNIK LUDZKI / HUMAN ASPECT.

Rozpikselowany Akt Jerzego Nowosielskiego, dwie wpatrujące się weń osoby i smartfon, który obejmuje całe przedstawienie. W zbudowanym w przestrzeni Pawilonu Czterech Kopuł white cube duet couch, czyli Reiko i Hiroki Miyazaki, przez kilkanaście dni tworzyli instalację site-specific, polegającą na przeniesieniu do rzeczywistości pikseli, które składają się na cyfrowe obrazy – to swoiste odwrócenie procesu digitalizacji, aplikacji sposobu jej działania w ramy przedstawienia artystycznego. Całość natomiast obejmuje rama spojrzenia aparatu wbudowany w smartfon – Pixel Works zatem prowadzi grę z różnymi dystrybucjami widzenia, bezpośrednim, quasi-zapośredniczonym w postaci rozpikselowanego obrazu Nowosielskiego i zapośredniczonym przez oko aparatu.

Emmanuel Tussore stworzył instalację, która przenosi widzów na Bliski Wschód – do rejonu wyniszczonego przez konflikty zbrojne, syryjskiego miasta Aleppo, słynnego z powodu produkowanego tam od czasów starożytnych mydła. Study for a Soap jest istotnym głosem o współczesnych relacjach centrum-peryferie, w których dramaty i śmierć traktuje się jak spektakl obserwowany oczyma kamer. Na totemicznie ustawionych monitorach w pracy Tussore co jakiś czas pojawia się obserwujący aktualnie pracę widz – artysta rozdziela odpowiedzialność za sytuację w Aleppo na każdego z nas.

Praca The Grass Smells So Sweet wykorzystuje technologię wirtualnej rzeczywistości, która wykorzystywana jest coraz częściej do dystrybucji przyjemności w ramach gospodarek nastawionych na doświadczenie, żeby wprowadzić w stan niepokoju i zawieszenia. Dani Ploeger, wykorzystując internetowe wyobrażenia o śmierci w wyniku postrzału, projektuje świat, w którym na arkadyjskiej łące możemy doświadczyć postrzału w głowę. Gogle Ploegera wywołują intensywne afekty z powodu doświadczenia sytuacji, która w realność kończyłaby się śmiercią – tutaj postrzał, poza chwilowym strachem i ogłuszeniem, stopniowo wygasa i przywraca nas do codzienności.

Słowniki, korekty i struktury gramatyczne, w jakie są wyposażone nasze urządzenia mobilne, stają się podstawą dla pracy Oracle Esmeraldy Kosmatopoulos. Sztuczna inteligencja zostaje poddana tu testowi – bezustannemu, powtarzalnemu klikaniu w jedną z propozycji, które nieustanne aktualizuje smartfon wedle popularności różnych językowych wariantów. Powstaje w ten sposób niezwykła konstelacja, która odkrywa, że odpowiednio zaprogramowane urządzenie może ciągle mówić naszym językiem, do czego już człowiek nie jest potrzebny. Oracle ujawnia jednak niezwykle interesującą kwestię – największą frekwencją cieszą się frazy dotyczące wspólnego spotkania w przyszłości.

Kosmiczna instalacja ARTSAT i SIAF LAB to spekulacja o kontakcie z pozaziemską cywilizacją. Dzięki pomocy platońskiego wielościanu pełniącego rolę anteny możliwe było wysyłanie i odbieranie sygnału radiowego o odpowiednim natężeniu – każdy zatem mógł przynieść swoje radio i odbierać odpowiednie, kosmiczne parametry. Sculpture for All of The Intelligence no.2 to dźwiękowe przetworzenie koncepcji tabliczek Pioneera – graficzny list z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku działał na płaszczyźnie symbolicznej i był sygnałem w jedną stronę – rzeźba-antena wystawiona w Pawilonie Czterech Kopuł to nieco bardziej partnerskie medium komunikacji.

W ostatnim czasie obserwowany jest wzrost zainteresowania biosemiotyką, czyli dziedziną zajmującą się badaniem znaków i kodów wytworzonych w sferach biologicznych. Obecne w naszych ciałach bakterie, w sytuacji zagrożenia, mogą pogarszać nasze samopoczucie, zaburzając tę symbiotyczną relację. EDEN Olgi Kisselevej pracuje na przecięciu organizmów żywych i sieci internetowych – drzewa niejako komunikują się ze światem zewnętrznym np. za pomocą wydzielanych przez nie mikroskładników, które stają się pożywką dla współbytujących z nimi organizmów. Reakcje i nastrój platana wykorzystanego przez Kisselevą w trakcie Biennale WRO 2019 można było obserwować za pomocą smartfona, który mógł odbierać sygnały sieciowe drzewa. Obecnie wykorzystane do pracy EDEN drzewo można spotkać w Parku Szczytnickim, to element pracy dźwiękowej NOUMEN Pawła Janickiego.

Frames Nicolasa Claussa to instalacja przypominająca kilka narzuconych na siebie pudeł – we wnętrzach możemy dostrzec drgające, zamknięte postaci. Tytułowe ramy to sposoby istnienia każdego nas w świecie – określonych przez socjalizację, momenty dziejowe i klasowe, a nawet identyfikację z własną postacią. Wyrwanie się z wąskich ścian być może byłoby możliwe dzięki współpracy – jednak drobne gesty wykonywane przez bohaterów nie są w stanie aktualnie naruszyć ram. (CW)

 

 

PONIEDZIAŁEK
couch /Reiko Miyazaki, Hiroki Miyazaki/ (JP)
Pixel Works, Monograph of the Nude
dokumentacja instalacji
Pawilon Czterech Kopuł
18. Biennale Sztuki Mediów WRO 2019 CZYNNIK LUDZKI | HUMAN ASPECT

WTOREK
Emmanuel Tussore (FR)
Study for a soap
dokumentacja instalacji
Pawilon Czterech Kopuł
18. Biennale Sztuki Mediów WRO 2019 CZYNNIK LUDZKI | HUMAN ASPECT

ŚRODA
Dani Ploeger (NL)
The Grass Smells So Sweet
dokumentacja instalacji
Pawilon Czterech Kopuł
18. Biennale Sztuki Mediów WRO 2019 CZYNNIK LUDZKI | HUMAN ASPECT

CZWARTEK
Esmeralda Kosmatopoulos (US/FR)
Oracle
dokumentacja instalacji
Pawilon Czterech Kopuł
18. Biennale Sztuki Mediów WRO 2019 CZYNNIK LUDZKI | HUMAN ASPECT

PIĄTEK
Space-Moere Project by ARTSAT x SIAF Lab
/Akihiro Kubota, Katsuya Ishida, Daisuke Funato, Norimichi Hirakawa, Kei Komachiya/ (JP)
Sculpture for All of the Intelligence no.2 – Signals to be Discovered
dokumentacja instalacji i rozmowa z artystami
Pawilon Czterech Kopuł
18. Biennale Sztuki Mediów WRO 2019 CZYNNIK LUDZKI | HUMAN ASPECT

SOBOTA
Olga Kisseleva (FR)
EDEN – Ethical Durable Ecology Nature
dokumentacja instalacji
Pawilon Czterech Kopuł
18. Biennale Sztuki Mediów WRO 2019 CZYNNIK LUDZKI | HUMAN ASPECT

NIEDZIELA
Nicolas Clauss (FR)
Frames
dokumentacja instalacji i rozmowa z artystą
Pawilon Czterech Kopuł
18. Biennale Sztuki Mediów WRO 2019 CZYNNIK LUDZKI | HUMAN ASPECT