Info
Wystawa była prezentowana od 2 do 23.07.2021 w Concordia Design Wrocław (Kamienica), Wyspa Słodowa 7.
Wystawa siódmej edycji Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów, organizowanego przez Centrum Sztuki WRO wspólnie z Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, odbyła się w ramach programu Biennale Sztuki Mediów WRO 2021 REVERSO, pozwalając uczestnikom zaprezentować, a publiczności oglądać prace w kontekście dużej międzynarodowej imprezy.
Coroczny przegląd najlepszych prac dyplomowych odbywa się na ośmiu publicznych uczelniach artystycznych w Polsce: w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu, na których prowadzone jest kształcenie w dziedzinie sztuki mediów/intermediów/multimediów. Prace do wystawy konkursowej w każdym ośrodku nominują pięcioosobowe, niezależne komisje eksperckie.
Każdego roku spektrum poruszanych tematów i angażowanych przez autorki i autorów środków jest bardzo szerokie, różnorodne. W dotychczasowej historii Konkursu wśród prac wybieranych do prezentacji znalazły się zarówno instalacje wideo, animacje komputerowe, ingerencje w mediach społecznościowych, projekty interaktywne i generatywne, koncerty audiowizualne, realizacje z pogranicza bioartu i sieci neuronowych, jak i działania podejmowane z estetyką cosplay i konwencjami świata gier komputerowych, a także realizacje VR, realizacje wideo 360°, czy te wykorzystujące sztuczną inteligencję. Różnorodność taka podkreśla rosnące znaczenie narzędzi medialnych w obrębie sztuki współczesnej i ich roli w kształtowaniu refleksji nad współczesnością.
Projekt stanowi platformę wymiany doświadczeń, jak i obiektywizacji efektów kształcenia, a śledząc rok do roku poziom i charakter prac, pozwala diagnozować obecne w sztuce młodych artystek i artystów trendy.
W tegorocznej edycji zaplanowane zostały aż cztery nagrody: Nagroda Główna w wysokości 15.000 zł, ufundowana przez Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przyznana przez międzynarodowe jury w składzie Ginan Seidl, Mindaugas Gapševičius i Stach Szabłowski. Po raz drugi redakcja magazynu „Contemporary Lynx” przyznała swoją nagrodę, którą jest publikacja portfolio/rozmowy oraz dodatkowe działania promocyjne. Swoją nagrodę przyznali też widzowie – Nagroda Publiczności, fundowana przez rektorów uczelni biorących udział w Konkursie, jest warta 5.000 zł. Również partner wystawy, Concordia Design, przyznała w tym roku swoją nagrodę.
Wieloletnie doświadczenia pracy z absolwentami w ramach kolejnych edycji Konkursu zaowocowały w tym roku warsztatami na temat profesjonalizacji młodych artystów, które prowadzili z uczestnikami Magdalena Kreis oraz dr Adam Mazur.
Do stworzenia wersji ONLINE wystawy zaproszony został laureat dwóch dotychczasowych edycji Konkursu (2017 – Nagroda Główna, 2020 – Nagroda Contemporary Lynx), Krystian Grzywacz.
NAGRODY
NAGRODA GŁÓWNA:
Bartosz Zalewski
Wyróżnienia: Kamil Wesołowski, Olga Truszkowska
Jury: Ginan Seidl, Mindaugas Gapševičius, Stach Szabłowski
Na wystawie AKCES–REAKCJE w ramach 7. Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów, artyści poddają krytycznemu namysłowi nasze kultury i subkultury w kontekście antropocenu. W oczach jury wszystkie zaprezentowane prace zasługują na uwagę. Abstrahując od nagród, samą wystawę postrzegamy jako sukces, wartościowy wkład we współczesne debaty – a także platformę widzialności dla artystek i artystów. Wszystkie prace są warte omówienia, ponieważ poruszają kwestie ważne dla naszego społeczeństwa. Jednocześnie jako jurorzy nie jesteśmy wolni od wątpliwości wobec instytucji konkursów jako takiej, szczególnie w kontekście sztuki. Tym trudniejsze było dla nas podjęcie decyzji. Mimo, to w nadziei, że przyznanie nagrody pomoże w promocji postaw zaangażowanych w sztukę i rzeczywistość, pozwalamy sobie podzielić się naszym skromną opinią na temat zaprezentowanych prac i projektów.
Tegoroczna nagroda trafia do Bartka Zalewskiego, autora pracy, która dotyka problemu szeroko pojętej eksploatacji a także różnych sposobów podejmowania decyzji. My, istoty ludzkie, eksploatujemy naturę, w tym nas samych, inne gatunki i Ziemię. Z drugiej strony realizacja Bartka Zalewskiego odwołuje się do idei współpracy i koegzystencji, zarówno międzyludzkiej jak i międzygatunkowej. „Dopóki Kanarek śpiewa, jesteśmy bezpieczni” opowiada o doświadczaniu naszej planety Ziemi wraz z innymi gatunkami i dzieleniu się z nimi percepcją zmysłową.
Chcielibyśmy również zwrócić uwagę na dwie inne prace, „Kołtunicę” Kamila Wesołowskiego i „Liberatora” Olgi Truszkowskiej, którym przyznajemy wyróżnieni. Obydwie realizacje zachęcają do przemyślenia naszych relacji społecznych i budowania wspólnoty na kulturowych fundamentach, z którymi mamy do czynienia. Podczas gdy „Kołtunica” proponuje przemyślenie naszych wyobrażeń na temat figur boskości, „Liberator” prowokuje do przemyślenia miejsca instytucji, z którą mamy do czynienia – również na polu sztuki. Ponieważ wszyscy razem budujemy naszą przyszłość, nie powinniśmy zapominać, że to krytyka społeczna oraz instytucjonalna pozwalają żywić nadzieję na lepsze jutro.
NAGRODA CONTEMPORARY LYNX:
Klaudia Prabucka
Wyróżnienie: Kinga Rybak i Piotr Bednarczyk
NAGRODA PUBLICZNOŚCI:
Agata Kościołowska
NAGRODA CONCORDIA DESIGN:
Karolina Konopka
TEKST KURATORSKI
Tegoroczny Konkurs oraz będąca jego istotą wystawa (zarówno ta fizyczna, jak i jej specjalna wersja online), są szczególne z kilku powodów. Podobnie jak w zeszłym roku, cały wielomiesięczny proces, angażujący łącznie ponad 100 osób, odbywał się w warunkach trwającej pandemii.
Jednak o ile poprzednio prace dyplomowe powstałe jeszcze przed doświadczeniem lockdownu i poczucia ogólnego zagrożenia, mogły jeszcze zostać zaprezentowane komisjom konkursowym głównie podczas spotkań na żywo, a sama wystawa powstawała w Centrum Sztuki WRO już w warunkach reżimu sanitarnego, w instytucji zamkniętej dla publiczności, to aktualnie wszystko odbyło się dokładnie odwrotnie. Koncepcje artystyczne prac dyplomowych powstawały w zamknięciu, a ich obrony i publiczne prezentacje były krótkotrwałe, bądź niemożliwe do zrealizowania w pełnym, założonym przez autorki i autorów kształcie.
Po raz pierwszy też obrady komisji konkursowych na wszystkich ośmiu biorących udział w przedsięwzięciu uczelniach mogły się odbyć wyłącznie zdalnie. Jednak już samą wystawę z powodzeniem można było przygotować razem ze wszystkimi obecnymi na montażach artystkami i artystami, co zawsze stanowi ogromną wartość tego projektu, który z założenia ma być platformą wymiany doświadczeń i integracji środowiska.
AKCES – REAKCJE to jak do tej pory największa wystawa prezentowana w Concordia Design Wrocław, tegorocznego nowego partnera wystawy. Ulokowanie wszystkich prac, z których każda wymagała własnego miejsca, oddechu i kontekstu w otwartej przestrzeni Concordii stanowiło ciekawe wyzwanie kuratorskie i realizacyjne, a doświadczenie realizacji wystawy zbiorowej i związanych z tą formą ograniczeń i możliwości – wyzwanie dla autorek i autorów dzieł. Charakter niektórych nie pozwalał na ich odtworzenie w identycznej jak podczas obrony formie, wymagały wówczas znalezienia nowej ekspozycyjnej koncepcji, adekwatnej do idei i treści dzieła. Niektóre projekty w międzyczasie ewoluowały, inne dopiero w ramach Konkursu mogły zostać zaprezentowane premierowo szerokiej publiczności.
Co z pewnością wymaga podkreślenia, to, pomimo (a może z powodu?) szczególnych pandemicznych warunków – wysoki, wyrównany poziom nominowanych do wystawy finałowej prac. Istotność tematów, dojrzałość refleksji, czytelność przekazu, adekwatność i atrakcyjność użytych środków, form i mediów – to wszystko sprawiło, że jury nagrody głównej stanęło przed trudnym zadaniem, dając temu wyraz w preambule werdyktu: „W oczach jury wszystkie zaprezentowane prace zasługują na uwagę. Abstrahując od nagród, samą wystawę postrzegamy jako sukces, wartościowy wkład we współczesne debaty – a także platformę widzialności dla artystek i artystów. Wszystkie prace są warte omówienia, ponieważ poruszają kwestie ważne dla naszego społeczeństwa. Jednocześnie jako jurorzy nie jesteśmy wolni od wątpliwości wobec instytucji konkursów jako takiej, szczególnie w kontekście sztuki. Tym trudniejsze było dla nas podjęcie decyzji.”
Decyzje jednak musiały zapaść, nagrody zostały przyznane. Jednak ilość wyróżnień, a także rozkład nagród – tych przyznanych przez międzynarodowe jury, redakcję magazynu Contemporary Lynx, publiczność oraz zarząd Concordia Design stanowią dowód zarówno wartości samych dzieł i postaw, jak i samego przedsięwzięcia, które w zmiennych warunkach z roku na rok się rozwija i nabiera mocy, a co dwa lata stanowi istotną część programową dużej międzynarodowej imprezy, jaką jest Biennale Sztuki Mediów WRO.
Sam Konkurs jest też z założenia polem testowania, poszukiwania, eksperymentu, również z perspektywy instytucjonalnej. Rok temu wystawa w wersji online wydawała się oczywistą pandemiczną koniecznością, przygotowane więc zostało jej przeniesienie do sieci, bazujące na oryginalnych rozwiązaniach. W tym roku, idąc krok dalej, pomimo pełnej dostępności wystawy, postanowiliśmy poszukać nowych sieciowych rozwiązań, a do stworzenia internetowej wersji wystawy zaprosiliśmy Krystiana Grzywacza – laureata dwóch poprzednich edycji Konkursu (2017 – Nagroda Główna, dyplom licencjacki obroniony w Gdańsku oraz 2019 – nagroda Contemporary Lynx, dyplom magisterski obroniony we Wrocławiu). W wyniku tej współpracy, uwzględniającej dotychczasowe doświadczenia uczestnictwa i realizacji konkursu, powstała oryginalna sieciowa struktura, będąca jednocześnie wystawą, jak i jej dokumentacją.
SKŁADY KOMISJI KONKURSOWYCH
Katowice / Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach:
Krzysztof Dobrowolski, Dagmara Domagała, Joanna Rzepka-Dziedzic, Agata Cukierska, Ewa Zawadzka
Wrocław / Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu:
Krzysztof Dobrowolski, Dominika Kluszczyk, Gosia Sobolewska, Ewa Pluta, Aga Jarząb
Kraków / Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie:
Krzysztof Dobrowolski, Paweł Janicki, Elwira Wojtunik, Magda Ujma, Mariusz Front
Łódź / Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi:
Krzysztof Dobrowolski, Malwina Hajduk-Kawalec, Agnieszka Pindera, Marcin Polak, Tomasz Załuski
Gdańsk / Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku:
Krzysztof Dobrowolski, Cezary Wicher, Gabriela Warzycka-Tutak, Natalia Cyrzan, Piotr Mosur
Warszawa / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie:
Krzysztof Dobrowolski, Piotr Krajewski, Natalia Sielewicz, Anna Galas-Kosil, Sławomir Ratajski
Szczecin / Akademia Sztuki w Szczecinie:
Krzysztof Dobrowolski, Lilianna Leń, Stanisław Ruksza, Magdalena Lewoc, Piotr Mosor
Poznań / Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu:
Krzysztof Dobrowolski, Małgorzata Sikorska, Jagna Domżalska, Zofia Nierodzińska, Izabela Sitarska
REALIZACJA
Organizatorzy: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu / Centrum Sztuki WRO – Fundacja WRO Centrum Sztuki Mediów
Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Partner wystawy konkursowej: Concordia Design Wrocław
Fundator Nagrody Głównej w Konkursie: Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
Koordynatorzy Konkursu: Krzysztof Dobrowolski (WRO), Paweł Lisek (ASP)
Kurator wystawy: Krzysztof Dobrowolski
Produkcja: Flux-VR dla Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu i Fundacji WRO Centrum Sztuki Mediów / Centrum Sztuki WRO
Koncept: Wojtek Markowski, Krystian Grzywacz
Animacja, grafika, render: Krystian Grzywacz
Muzyka: Bartosz Zaskórski
Rozmowy z artystami: Krzysztof Dobrowolski, Mira Boczniowicz
Dokumentacja wystawy: Mira Boczniowicz
Web Mastering: Piotr Sarama
Koordynacja produkcji: Wojtek Markowski, Krzysztof Dobrowolski