Spojrzenia 2009
   

29.01 – 3.04.2010

Spojrzenia 2009
   

29.01 – 3.04.2010

Info

Nagroda Fundacji Deutsche Bank

Wojciech Bąkowski, Olaf Brzeski, Bogna Burska, Wojtek Doroszuk, Anna Konik, Anna Molska, Zorka Wollny

Przeniesienie wystawy z Zachęty Narodowej Galerii Sztuki

Wernisaż: 29 stycznia 2010, g. 18:00

Wystawa do 3 kwietnia 2010
Tutaj trzeba wskazać najlepszych z najlepszych. – Dorota Jarecka, „Gazeta Wyborcza”

Spojrzenia – przyznawana od 2003 roku Nagroda Fundacji Deutsche Bank – to obecnie najwyższe i jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w dziedzinie sztuk wizualnych w Polsce. Nominacje konkursowe co dwa lata wskazują „najbardziej interesujących twórców młodej polskiej sceny artystycznej”, których dokonania w ciągu ostatnich lat przyciągnęły szczególną uwagę krytyków i kuratorów. Prace konkursowe tworzą następnie wystawę prezentowaną w warszawskiej Zachęcie.

Realizacja wystawy Spojrzenia 2009 w Centrum Sztuki WRO, pierwszej dla galerii WRO grupowej wystawy młodej polskiej sztuki, wynika właśnie z obecności obrazów wideo, obrazów medialnych w twórczości artystów aktywnych na scenie sztuki współczesnej.

Wynik tegorocznej „loterii konkursowej” okazuje się może jeszcze bardziej zaskakujący od poprzednich, kiedy próbowano prezentować aktualną sztukę polską, uchwycić dynamikę jej rozwoju, różne tendencje, formy czy stawiane problemy. Czwarta edycja wyłoniła twórców, którzy na rozmaite sposoby posługują się przede wszystkim medium filmowym – pisze Maria Brewińska, kuratorka wystawy prezentującej prace siedmiu artystów nominowanych w konkursie Spojrzenia 2009.

Werdykt Jury wraz z informacjami o Drugiej Nagrodzie i Nagrodzie Publiczności

Zwycięzcą 4. edycji Spojrzeń jest Wojciech Bąkowski, który otrzymał nagrodę w wysokości 15 000 euro. Anna Molska została laureatką drugiej nagrody w formie trzymiesięcznego pobytu studyjnego w Villa Romana we Florencji. Nagrodę publiczności otrzymał Wojtek Doroszuk.

Wystawa zaprezentuje się we Wrocławiu w nowym kształcie, zaistnieje także w przestrzeni miejskiej.

Kuratorka: Maria Brewińska
Współpraca: Julia Leopold
Koordynacja wystawy we WRO: Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka
Aranżacja wystawy we WRO: Zbigniew Kupisz

 

O wystawie

Premiera nowej pracy Olafa Brzeskiego

Specjalnie na wystawę nową pracę, wyprodukowaną przez WRO, przygotował wrocławski artysta Olaf Brzeski. Ten wielkoformatowy wydruk, eksponowany na fasadzie sąsiadującego z Centrum Sztuki WRO budynku, koresponduje z rzeźbą Brzeskiego, która właśnie wzbogaciła kolekcję dolnośląskiej Zachęty. Jakkolwiek w jego twórczości znajdują się także prace wideo i filmy, to znany jest przede wszystkim jako autor instalacji oraz rzeźb wykonywanych m.in. z ceramiki, które deformuje, „zrzuca” z postumentu, eksponuje w opozycji do muzealnych standardów.

Wojciech Bąkowski

tworzy filmy animowane techniką non-camerową, w których wygłasza/melorecytuje wyjątkowe teksty własnego autorstwa; tworzy także akustyczne przestrzenie – „nory”, gdzie wyświetla filmy, prezentuje słuchowiska, a także instalacje z użyciem sprzętu muzycznego. Anna Molska przerabia modernistyczno-peerelowskie utopie i tradycje, przywołując historyczne referencje lub zacierając ich ślady. Wspólna praca Bąkowskiego i Molskiej, audiowizualna instalacja „Ukończono” zostanie w Centrum Sztuki WRO zaprezentowana w nowej aranżacji.

Anna Konik

jest autorką dłuższych cyklów filmowych, z których buduje wieloekranowe dźwiękowe instalacje, układające się w niemal reportażowe cykle, bądź poetyckie wideoinscenizacje. Bogna Burska zajmuje się w ostatnich latach przede wszystkim techniką found footage, łącząc fragmenty komercyjnych produkcji filmowych w nowe konstrukcje narracyjne. Wojtek Doroszuk kręci filmy „nomadyczne”, poruszające kwestie Innego, problemy wyobcowania, różnic językowych i kulturowych. Zorka Wollny, oprócz serii feminizujących filmów, ma w swym dorobku cykl performansów realizowanych w odniesieniu do instytucji muzealnych, funkcjonujących potem jako filmowa lub dźwiękowa dokumentacja.

„M. poznałam przed paroma laty, ale nie wiem, co się z nim teraz dzieje. W lutym wyjechałam do Irlandii i zabrałam ze sobą jego wiersz i szkic do dramatu. W Cork chodziłam często do opuszczonego starego szpitala psychiatrycznego Our Lady’s Hospital z 1852 roku z odziałem St. Kevin’s, który od 4 lat stoi opustoszały… 210 pustych pokoi… Ostatni pacjent opuścił jego mury w kwietniu 2002 roku. W kwietniu 2006 widziałam tam człowieka z psem, leżącego na ławce, potem już tylko psa… Psa zabrali hycle 6 maja 2006.” – te słowa, wypowiadane przez bohaterkę filmu Anny Konik „Our Lady’s Forever”, są jednocześnie opowieścią samej artystki. Kilka lat temu poznała ona młodego mężczyznę chorego na schizofrenię, który podarował jej niezwykły dramat.
Utwór ten przedstawia historię „miłości”, jest opowieścią o marzeniu, by zmienić się cieleśnie w osobę, którą się kocha. Jest to tekst pełen niezwykłych obrazów zrodzonych przez nadwrażliwą wyobraźnię autora. Artystka zabrała ze sobą dramat, gdy wiosną 2006 roku wyjeżdżała do Cork w Irlandii. Tam odkryła opuszczony szpital psychiatryczny Our Lady’s Hospital i zrealizowała w nim film przeznaczony do symultanicznej projekcji na kilku ekranach „Our Lady’s Forever”.
Film jest opowieścią bez początku i bez końca, ukazuje dwie osoby – kobietę i mężczyznę – o pseudonimach A. i M., które poszukują się, krążąc po korytarzach i pokojach niszczejącego szpitala. Obrazy w filmie sytuują się na granicy realności i abstrakcji, rzeczywistości i wyobrażenia, a sceny skąpane są w niezwykłym, niebieskawym świetle. Całość jest tajemnicza i niedopowiedziana. „Our Lady’s Forever” to najbardziej poetycka z realizacji Anny Konik, ale bliska też jej wcześniejszym pracom, jak „Toys”, „Przezroczystość”, czy „In the middle of the way”, które poruszają problem wyobcowania, odmiennej wrażliwości, samotności.

Tekst: Ewa Witkowska

Prace

Anna Molska

Ur. w 1983 w Prudniku. Mieszka i pracuje w Warszawie

Studia
2003–2008 Wydział Rzeźby, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie (dyplom w pracowni Grzegorza Kowalskiego) /

2004 Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Stuttgart

Wojciech Bąkowski | www.myspace.com/wojciechbakowski

Ur. 1979 w Poznaniu. Mieszka i pracuje w Poznaniu

Studia
2000–2005 Wydział Komunikacji Multimedialnej, Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu

Ukończono, 2009
instalacja wideo, 15:20
Produkcja: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Fundacja Deutsche Bank, Deutsche Bank Polska S.A.

Olaf Brzeski

Ur. w 1975 we Wrocławiu. Mieszka i pracuje we Wrocławiu

Studia
1994–1995 Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska
1995–2000 Wydział Rzeźby, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu

Z cyklu: Sierotki, 2010
współpraca: Krzysztof Solarewicz
fotografia, druk atramentowy (twardy solwent), frontlit banner

Produkcja: Centrum Sztuki WRO, współpraca: Dolnośląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych

Wojciech Doroszuk

Ur. w 1980 w Głogowie. Mieszka i pracuje w Krakowie

Studia
2001–2006 Wydział Malarstwa, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom wPracowni Interdyscyplinarnej Zbigniewa Sałaja i Grzegorza Sztwiertni). Studiował sztuki wizualne na Sabanci Universitesi w Stambule. Pracuje jako asystent na krakowskiej ASP
Raspberry Days, 2008
wideo, 18:30

Special Features, 2009
wideo, 33:00

Sümela Restaurant, 2007
wideo, 3:50

Cosy-Wasch, 2007
wideo, 4:00

Gençlik Park, 2008
wideo, 13:00

Birkaç Yer (Kilka miejsc / Some Places), 2007
wideo, 22:00

Tumor Imaginis, 2008
wideo, 29:30

Dissection Theatre, 2006
wideo, 10:20

Anna Konik | www.annakonik.art.pl

Ur. w 1974 w Lublińcu. Mieszka i pracuje w Berlinie, Warszawie i Dobrodzieniu

Studia
1995–2000 Wydział Rzeźby, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie (pracownie Grzegorza Kowalskiego i Krzysztofa M.
Bednarskiego)
2008-2009 Wykłady podczas International Summer Academy of Fine Arts, Salzburg
2009 Rudolf Arnheim Associate Professor na Humboldt University, Berlin.

Our Lady’s Forever, 2007, wideo, 14:34,
współpraca: Cezary Chojnowski

Wersja jednokanalowa (prezentowana na 61 International Film Festival Locarno)

Obsada: Karoline O’Sullivan, Cian McConn, Fincha Carter, Picabia Lahart
Wsparcie: Cork Film Centre, Irlandia; Narodowe Centrum Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; Pépinières
européennes pour jeunes artistes, National Sculpture Factory, Cork

Tekst Ewy Witkowskiej o filmie Anny Konik

Bogna Burska

Ur. w 1974 w Warszawie. Mieszka i pracuje w Gdańsku

Studia
1996–2001 Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie (dyplom w Gościnnej Pracowni Leona Tarasewicza)

12’30’’, 2009
współpraca: Michał Januszaniec
found footage, 12:30

Bóg jest próżny, found footage, 23:28
Gwiazda, found footage, 47:25

z cyklu: Gra z przemieszczającymi się zwierciadłami, 2006-2008
współpraca: Michał Januszaniec

Zorka Wollny

Ur. w 1980 w Krakowie. Mieszka i pracuje w Krakowie. Współtworzy Fundację 36,6

Studia
2001–2006 Wydział Malarstwa, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Ballada na gmach Zachęty
współpraca: Anna Szwajgier
performans / koncert, 2009

Czarny film, 2009
wideo, 20:30

Sześć sylwetek na tle kolekcji, 2009
performans, 4:12,
Muzeum Sztuki w Łodzi

Muzeum, 2006/7
wideo dokumentacja performansu, 20:05
Muzeum Narodowe w Krakowie

Łucja Szalona, 2008
wideo 8:00