Info
Widok 4: Historia instalacji wideo
książka + materiały i dokumentacje wideo online, 184 strony, oprawa zintegrowana, wydanie polskie
redakcja: Viola Krajewska, Piotr Krajewski
Wersja elektroniczna publikacji zawiera dokumentacje wideo oraz wywiady z artystami, będące komplementarną częścią książki. Strona widok4.wrocenter.pl pozwala na dostęp online do zgromadzonych i opracowanych przez zespół WRO materiałów audiowizualnych, pochodzących z naszego archiwum.
Ze wstępu:
„Tematem czwartej pozycji wydawanego przez Centrum Sztuki WRO cyklu »WIDOK. WRO Media Art Reader« są instalacje wideo, a zatem formy łączące obrazy elektroniczne z materialnością obiektów lub swoistym kształtowaniem przestrzeni, które pojawiły się w sztuce począwszy od wczesnych lat 60. XX w.
Instalacje w swej historii rozwijały się wielokierunkowo, przyjmując różnorodne postaci i strategie. (…) Wybrane do publikacji materiały źródłowe, przekazane członkom zespołu programowego WRO, przez nich opracowane i zinterpretowane, dla niektórych były spotkaniem po latach, dla innych nowym polem interpretacji i opisu, jednakże w obu wypadkach kontekst poznawczy jest tworzony przez współczesność. Wychodzimy z założenia, że niemożliwe jest rekonstruowanie historycznej percepcji; historyczne materiały oglądamy z perspektywy współczesności, w której sztuka mediów przesunęła się ku mainstreamowi. (…) Poddajemy analizie zbiór prac, ale również ich dokumentacji, za którymi ciągną się ślady, jakie zostawiły w kulturze, badając sposób, który jest właściwy samej istocie oryginalnej różnicy, jaką uformowała sztuka wideo wobec innej sztuki ruchomego obrazu – filmowej.
Materiały audiowizualne, prace, dokumentacje wystawień, rozmowy z artystami pochodzą z archiwum Centrum Sztuki WRO, przechowującego zbiory związane z działalnością rozpoczętą jeszcze pod koniec lat 80. Od tego czasu zasoby archiwum nieustannie się wzbogacają, a analogowe materiały historyczne podlegają digitalizacji. Dotychczasową zasadą cyklu „WIDOK” była prezentacja materiałów źródłowych w postaci zapisu prac i dokumentacji wideo na płytach DVD, towarzyszących dotychczas ukazującym się tomom. Obecnie odstępujemy od dołączania nośników obrazu, wersja elektroniczna publikacji od razu pozwala na przejście do materiałów wizualnych.”
Spis treści
WSTĘP
Wojciech Bruszewski, „Telewizyjna Kura” (1979) i inne instalacje closed-circuit video z lat 1975-1979
Piotr Krajewski
Shigeko Kubota, „Duchampiana: Nude Descending a Staircase” (1976-1991)
Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka
Wolf Kahlen, „Noli me videre” (1972-2010)
Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka
Lynn Hershman Leeson, „Lorna” (1979-1983)
Krzysztof Dobrowolski
Marie-Jo Lafontaine, „Les larmes d’acier” (1987)
Viola Krajewska
Jeffrey Shaw, „Heavens Gate” (1987)
Piotr Krajewski
Peter Svedberg, „Tellus Digitalis” (1989)
Barbara Kręgiel
Franziska Megert, „Das Spiel mit dem Feuer” (1989)
Dagmara Domagała
Bill Viola, „The City of Man” (1989)
Barbara Kręgiel
Gary Hill, „Inasmuch As It Is Always Already Taking Place” (1990)
Piotr Krajewski
Ken Feingold, „The Surprising Spiral” (1991)
Magdalena Kreis
Ingo Günter, „Im Bereich der West-Wind-Welt (Cold War Monument)” (1991)
Krzysztof Dobrowolski
Peter Bogers, „Retorica” (1992)
Maurycy Wiliczkiewicz
Józef Robakowski, „Wideo-Kino-Maszyna” (1992)
Viola Krajewska
Peter Callas, „Men of Vision: Lenin + Marat” (1992-1995)
Krzysztof Dobrowolski
Nam June Paik, „Route 66” (1993-1996)
Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka
Steina Vasulka, „Borealis” (1993)
Dominika Kluszczyk
Frank den Oudsten, „Platos Schatten” (1995) / „Floating Identities” (1997)
Maurycy Wiliczkiewicz
Izabella Gustowska, „Dzieci dawno już śpią” (1996)
Dagmara Domagała
Tony Oursler, „Hello?” (1996)
Viola Krajewska
Milica Tomić, „XY – Ungelöst – Rekonstrukcija Zlocina” (1996/1997)
Dagmara Domagała
Robert Cahen, „Paysages / Passage” (1996-2002)
Dagmara Domagała
Studio Azzurro, „Dove va tutta ’sta gente?” (2000)
Magdalena Kreis
Zilla Leutenegger, „Gibellina” (2003)
Barbara Kręgiel
Ira Marom, „Audio Images” (2005)
Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka
Resume
Indeks nazwisk