Info
Od kina absolutnego do filmu przyszłości
Materiały z historii eksperymentu w sztuce ruchomego obrazu
książka + DVD, 102 str, oprawa twarda, książka w języku polskim, DVD w wersji dwujęzycznej: PL/EN
redakcja: Violetta Kutlubasis-Krajewska, Piotr Krajewski
Wrocław, 2009
Z Wprowadzenia:
„W pierwszej części książki zamieszczamy teksty proponujące ogólniejszą perspektywę ujęcia przemian sztuki ruchomego obrazu, jego podstawowych interfejsów i ewolucji ekranów, a także omawiające taśmę jako nośnik dzieła sztuki”.
Spis treści
Piotr Krajewski
Zmierzch taśmowego nośnika
Erkki Huhtamo
Play! Stop! Forward! Rewind!: Refleksje nad taśmą jako nośnikiem
Erkki Huhtamo
Podstawy ekranologii
Ryszard W. Kluszczyński
Przeobrażenia sztuki mediów (od filmu do sztuki interaktywnej)
William Moritz
Film absolutny
Jarosław Kapuściński
McLaren: synergista
Piotr Krajewski
Obrazy z recyklingu, obrazy z odzysku. Remiks, sampling, scratching… O kinie found footage
Lev Manovich
Siedem lub nawet osiem rzeczy, których możemy się nauczyć od Dzigi Wiertowa, by uczynić nowe media bardziej interesującymi
DVD
Absolute Cinema
Viking Eggeling, Symphonie Diagonale, 1924, 7:08
Hans Richter, Ghosts Before Breakfast, 1927-1928, 6:23
Bruce Checefsky, Pharmacy, 2001, 4:55
rekonstrukcja filmu Franciszki i Stefana Themersonów, pt. Apteka (1930)
Bruce Checefsky, Moment Musical, 2006, 6:04
rekonstrukcja filmu Franciszki i Stefana Themersonów, pt. Drobiazg melodyjny (1933)
Hy Hirsh, Come Closer, 1952, 5:49
Len Lye, Free Radicals, 1958, 0:30
Józef Robakowski, Test I, 1971, 2:10
Józef Robakowski, Gnuśna linia, 1971-1972, 3:00
Józef Robakowski, Wideo-Kino-Maszyna, 1992, 1:00
Wojciech Bruszewski, YYYYAA, 1973, 2:57
Larry Cuba, 3/78 (Objects and Transformations), 1978, 5:31
Michael Scroggins, Power Spot, 1986, 8:12
Edward Zajec, Orphics: 5iemme Gnossienne, 1996, 4:00
Anita Sarosi, Dragon, 1999, 3:35
Gameboyzz Orchestra Project Performance, 2003, 1:43 (fragmenty)
Jarosław Kapuściński, The Point is…, 2003, 2:38 (fragmenty)
William Moritz, Absolute Cinema, 1999 (wykład, część 1 i 2)
Found footage
Józef Robakowski, 6 000 000, 1962, 5:00
Malcolm le Grice, Berlin Horse, 1970, 0:30 (fragmenty)
Lewis Klahr, Her Fragrant Emulsion, 1987, 2:00 (fragmenty)
Martin Arnold, Pièce touchée, 1989, 2:00 (fragment)
Peter Forgács, Tractatus, 1992, 4:50 (część 4 z 7)
Apsolutno, Good Evening, 1996, 8:05
Sara Kolster, Derek Holzer, ResonanCITY, 2005, 1:32 (fragmenty)
Burstscratch, Le point aveugle, 2007, 1:32 (fragmenty)
Brian Mackern, Living Stereo, 2007, 2:24 (fragmenty)
Film after Cinema
Tamás Waliczky, Studies for The Garden, 1992, 2:23
Tamás Waliczky, The Garden, 1992, 4:31
Tamás Waliczky, O The Garden, 1997, 2:21 (wykład)
Tamás Waliczky, Der Wald, 1993, 6:02
Tamás Waliczky, Sebastian Egner, Jeffrey Shaw, The Forest, 1993, 5:49
Tamás Waliczky, O The Forest, 1997, 6:02 (wykład)
Jeffrey Shaw, The Royal Road, 1993, 2:05
Jeffrey Shaw, EVE – Extended Virtual Environment, 1993, 6:04
Chris Dodge, The Winds that Wash the Seas, 1994-1995, 3:45
Andrzej K. Urbański, The Rapist / Therapist, 1995, 7:28
Frank den Oudsten, Platos Schatten, 1995, 5:08
Lev Manovich, Ostranienie, 1997, 10:00 (wykład)
Lev Manovich, Siedem lub nawet osiem rzeczy, których możemy się nauczyć od Dzigi Wiertowa, by uczynić nowe media bardziej interesującymi, 1997, 19:12 (wykład)
Julien Maire, Demi Pas, 2005
Dawid Marcinkowski, Sufferrosa Teaser, 2005-2006, 4:43