Info
W tym momencie nie prezentujemy Interaktywnego Placu Zabaw.
Informację o aktualnej wystawie znajdziesz TUTAJ.
Nasz program dla najmłodszych, ich rodziców i przyjaciół poznasz TUTAJ.
„Interaktywny Plac Zabaw” to wystawa dla najmłodszej publiczności łącząca funkcje estetyczne, edukacyjne i społeczne. Od 2008 roku jest ciągle rozwijana i wzbogacana o nowe komponenty. Składa się na nią zestaw interaktywnych obiektów i instalacji medialnych, stworzonych przez Pawła Janickiego, Zbigniewa Kupisza, Patrycję Mastej i Dominikę Sobolewską, a rozwiniętych przez Centrum Sztuki WRO, obecnie poszerzona o najnowsze rozwiązania sztuki współczesnej dla najmłodszych. Projekt jest pionierski zarówno od strony technologicznej, jak i w sposobie jego interakcji z publicznością.
Integralnym elementem wystaw jest tzw. Kinko, gdzie prezentowany jest wybór klasycznej polskiej animacji z lat 60. i 70. Kinko przełamuje klasyczną kinową atmosferę – staje się przestrzenią do wypoczynku, swobodnego oglądania i komentowania animacji.
Ważną częścią związaną z prezentacją instalacji jest obecność Przewodników sztuki – osób przygotowanych przez zespół Centrum Sztuki WRO do pracy z widzem. Przewodnicy Sztuki znają kontekst powstania i sposób działania prac, pełnią funkcję mediatorów pomiędzy wystawą a publicznością.
Interaktywny Plac Zabaw zobaczyło dotychczas ponad trzysta tysięcy widzów w wiodących galeriach sztuki i muzeach w Polsce i za granicą – od Moskwy do Edynburga. Wystawa i jej twórcy otrzymali nagrodę wrocławskiej Gazety Wyborczej wARTo w kategorii Plastyka w 2009 roku.
Prace
PIES to praca, która powstała w 1994 roku, w ramach specjalnej edycji Biennale WRO we wrocławskim Dużym Studiu TVP, reagując szczekaniem na przechodzących widzów, budząc wesołe i życzliwe reakcje. Następnie PIES stał się częścią Interaktywnego Placu Zabaw. PIES mieszka w drewnianej budzie i głośnym szczekaniem, uruchamianym dzięki komputerowi połączonemu z czujnikami ruchu, z umieszczonego w budzie telewizora. PIES się zmienia, chociaż nie starzeje. Podczas Biennale WRO 2015 zyskał kolejne wcielenie – aplikację mobilną i kartonową budę do samodzielnego wykonania (więcej: www.wrocenter.pl/pies).
RGB to instalacja złożona z dziewięciu przezroczystych sześcianów w podstawowych kolorach – czerwonym, zielonym i niebieskim. Labiryntowy układ kubików wraz z umieszczonymi w nich otworami i przejściami umożliwia uczestnikom interakcji obserwowanie mieszania się barw. Eksplorację potęguje użycie kalejdoskopów przygotowanych specjalnie z myślą o instalacji. Kombinacjom barw można przyglądać się także z zewnątrz.
FAKTURY to instalacja, w której ruch dłoni nad jednym z elementów świata natury – nad wodą, korą, kamieniami, mchem i trawą lub mgłą – wyzwala animację przedstawiającą zmieniającą się przyrodę.
MALOWANIE ŚWIATŁEM daje możliwość doświadczenia obrazów i dźwięków wyzwalanych przez świecące zabawki. Wykonując nimi ruchy, na ekranie pojawiają się kolorowe kształty, a z głośników dobiegają spontaniczne kompozycje muzyczne. W 2015 roku instalacja została wzbogacona o nowy element – interakcję za pomocą urządzeń mobilnych (takich jak telefony komórkowe, tablety, itp.), której premierowa, sieciowa odsłona – pod zmienionym tytułem, „Malowanie” – odbyła się 1 czerwca 2015 roku (z okazji Dnia Dziecka) w ramach Biennale WRO 2015 TEST EXPOSURE.
PLATFORMA to wielki instrument muzyczny, na którym gra się właściwie całym ciałem. Poruszanie się po kolorowych klawiszach powoduje pojawianie się dźwięków. Prędkość ruchu i kolory pola mają znaczenie, do obserwowanie których zachęcani są odbiorcy.
CZARODZIEJ pozwala na zabawę z wierszem belgijskiego poety, Maurice’a Carême. Wsłuchując się w to, co dzieci mówią na ekranie, należy układać na stole karty z odpowiednimi rysunkami. Ilustrowane karty ułożone w prawidłowej kolejności pozwolą poznać historię tytułowego Czarodzieja. To prawdziwa maszyna do przeprowadzania warsztatów! Instalacja ma kilka wersji językowych, m.in. duńską!
BOPI to cztery bębenki i wielki ekran. Granie na bębenkach powoduje pojawianie się na podłodze kolorowych kształtów. Z każdego instrumentu wyskakują różne formy, które zderzają się ze sobą, zmieniając się w większe i bardziej złożone obrazy.
VIBRA daje możliwość doświadczenia dźwięków za pomocą przewodnictwa kostnego. Przykładając kolorowe słuchawki do części ciała, w których łatwo wyczuć kość – czoła, łokcia czy kolana – można odbierać dźwięki poprzez wyczuwalne w ciele drgania.
TeToKi! [Technology to the Kids!] to zupełnie nowy zbiór interaktywnych instalacji, pozwalających na zabawę wzorami i rytmami, dźwiękiem, muzyką, światłem i ruchem, powstały z okazji 10-lecia koncepcji Interaktywnego Placu Zabaw na jubileuszową wystawę SYGNAŁY. Wszystkie prace w ramach TeToKi! posługują się prostymi sygnałami – monochromatycznym światłem lub syntetycznym dźwiękiem – i są reprodukcjami bądź wariacjami na temat istniejących dzieł medialnych lub ważnych technik wykorzystywanych (a nieraz stworzonych) przez artystów pracujących z mediami elektronicznymi.
PODAJ DALEJ to interaktywna instalacja powstała w efekcie warsztatów pod tym samym tytułem, które odbyły się w Centrum Sztuki WRO w 2018 roku podczas ferii zimowych. Instalacja wykorzystuje dźwięki nagrane przez dzieci oraz stworzone przez nie kolażowe ilustracje, inspirowane różnymi słuchowymi doznaniami. To swoista muzyczna maszyna, używająca wspomnianych ilustracji jako wizualnych partytur, sterujących odtwarzaniem dźwięków.
Dotychczasowe prezentacje
ŚLADY / Interaktywny Plac Zabaw HAA Galeria / Finlandia
29.10 – 21.11.2020
ŚLADY / Interaktywny Plac Zabaw w Centrum Sztuki WRO
19.01 – 10.03.2020
Izolyatsia w Kijowie / Ukraina
18.10 – 16.12.2018
SYGNAŁY / Interaktywny Plac Zabaw w Centrum Sztuki WRO
14.01 – 29.04.2018
Kunsthal Aarhus / Dania
19.08 – 23.10.2016
Wystawa „Trik” – DEPO2015 w Pilznie / Czechy
19.02 – 24.04.2016
Science – Art – Politics – Galeria Superstudio Più w Mediolanie / Włochy – prezentacja instalacji RGB
13-14.10.2015
Keleketla! Library w Johannesburgu / RPA – sieciowe „Malowanie” w ramach 16. Biennale Sztuki Mediów WRO 2015 Test Exposure
1.06.2015
Biennale WRO 2015 TEST EXPOSURE – Biblioteka Uniwersytecka / Wrocław – prezentacja instalacji „Pies” + premiera instalacji na urządzenia mobilne
13.05 – 30.06.2015
Techfest 2015 – Indian Institute of Technology Bombay / Indie – prezentacja instalacji Malowanie
2-4.01.2015
Lwowski Pałac Sztuki we Lwowie / Ukraina (projekt WRO@ESK)
4.07 – 31.08.2014
Galeria EL w Elblągu
5.05 – 29.06.2014
Summerhall w Edynburgu – prezentacja Interaktywnej Platformy
5.10 – 5.11.2013
BWA Galeria Sztuki w Olsztynie
17.05 – 12.07.2012
Muzeum Regionalne w Stalowej Woli
4.02 – 1.04.2012
Garage Center for Contemporary Culture w Moskwie / Rosja
17-18.12.2011
Biennale WRO 2011 ALTERNATIVE NOW – prezentacja „Interaktywnej Platformy” na wrocławskim Rynku
1-20.06.2011
Galerii Arsenał w Białymstoku
29.05 – 10.07.2011
„Kolor i geometria” w Muzeum Narodowym w Kielcach
10.02 – 3.04.2011
Galeria BWA Jelenia Góra
3.11 – 24.12.2010
Mościckie Centrum Kultury w Tarnowie
24.09 – 15.10.2010
Warsztaty Kultury w Lublinie
2.09 – 10.10.2010
Premiera „Nowego Interaktywnego Placu Zabaw” w Centrum Sztuki WRO
1.06 – 15.07.2010
ZebraStraat, Gandawa / Belgia – prezentacja instalacji RGB
17.04 – 20.06.2010
Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie
11.03 – 16.04.2010
Muzeum Narodowe w Szczecinie
24.07 – 27.09.2009
17. Biennale Sztuki dla Dziecka / Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu
31.05 – 6.06.2009
Biennale WRO 09 EXPANDED CITY – Wrocławski Teatr Lalek
5.05 – 7.06.2009
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie
17.02 – 26.04.2009
Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
6.12.2008 – 31.01.2009
Gdański Park Naukowo-Technologiczny
5.07 – 7.08.2008
Otwarcie Centrum Sztuki WRO premierową prezentacją „Interaktywnego Placu Zabaw”
29.02.2008 – 6.04.2008
O AUTORACH
Paweł Janicki – artysta medialny, autor muzycznych performensów, producent. Współzałożyciel grupy muzycznej Gameboyzz Orchestra Project, która wykonuje utwory muzyczne przy użyciu konsol do gier GameBoy. Współpracuje z Centrum Sztuki WRO, gdzie kieruje Laboratorium WRO, a także z Youth Behind the Machines Group, Nemesis, Job Karma, 25fps Group, Samploza Lab Anssample. Uczestniczył w licznych festiwalach i wystawach związanych z muzyką eksperymentalną, sztukami wizualnymi czy media artem. Za swój internetowy performens „Ping Melody” w 2004 roku otrzymał nagrodę przyznawaną przez Tokyo University Haramachida. Zajmuje się muzyką generatywną, mikrodźwiękami, jednakże utwory, które komponuje czasami mają formę prac wizualnych (np. fraktalne animacje). Tworzy kompozycje oparte na algorytmach i interaktywnych systemach, instalacje i performensy. Inspiruje się osiągnięciami awangardy elektronicznej i elektroakustycznej. Korzysta z oprogramowania własnego autorstwa oraz technologii wojskowych czy komercyjnych.
Zbigniew Kupisz – współzałożyciel i główny producent WRO (od 1989), autor aranżacji wystaw Centrum Sztuki WRO. Absolwent politologii Uniwersytetu Wrocławskiego (spec. administracja publiczna). Producent wystaw w Polsce i za granicą. Realizował projekty m.in. w ramach Roku Polskiego w Austrii (2002), Niemczech (2005/2006) i Wielkiej Brytanii (2010) oraz w ramach współpracy regionalnej Dolny Śląsk-Alzacja (2004-2009). Ekspert w dziedzinie managementu kulturalnego i sektora NGO.
Patrycja Mastej – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, stypendystka MKiDN. Działa aktywnie na polu sztuki współczesnej, realizując wystawy indywidualne inspirowane tańcem butoh, jak i w sferze designu i ilustracji projektując edukacyjne instalacje interaktywne. Prowadzi zajęcia w Laboratorium Interaktywności w Centrum Innowacyjności ASP Wrocław. Pomiędzy 2011-2013 r pełniła funkcję kierowniczki działu edukacji w Muzeum Współczesnym Wrocław. Obecnie współpracuje z MWW w charakterze projektantki narzędzi edukacyjnych i autorki wystaw z cyklu „Samoobsługowe Muzeum” (II poziom MWW).
Dominika Sobolewska – artystka, projektant, nauczyciel akademicki na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa w Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. W latach 2013-15 członek zespołu badawczego Politechniki w Mediolanie do spraw badań naukowych z zakresu projektowania i architektury dla Wydziału Przestrzeni Tematycznych przy Expo 2015. Autorka wielu instalacji interaktywnych, działań eksperymentalnych oraz projektów dedykowanych przestrzeni wystawienniczej. Uczestniczka wielu wystaw zbiorowych i indywidualnych zorganizowanych zarówno w kraju, jak i za granicą.